Khamis, 7 Jun 2012

APA ITU GRAFIK




Grafik (berasal dari perkataan Greek  merupakan persembahan visualyang ditunjukkan pada permukaan seperti dinding, kanvas, skrin komputer, kertas, dan papan Contoh grafik ialah gambar foto, lukisan, seni tanpa ton, graf, tipografi, nombor, simbol, reka bentuk geometri, peta, lukisan kejuruteraan atau imej lain. Grafik selalunya menggabungkan teks, ilustrasi dan warna.Grafik boleh wujud sebagai grafik berfungsi atau berseni. Grafik juga boleh merupakan bayangan atau menggambarkan perkara yang wujud dalam dunia sebenar.

,           Dalam buku yang berjudul ‘Bitmap & Vektor Tugasan Reka Bentuk Grafik yang dihasilkan oleh Dr Ridzuan Hussin menjelaskan bahawa grafik adalah proses yang berterusan dimana iannya melibatkan dan berkaitan terus dengan pengguna dan pereka bentuk (designer)

Grafik merupakan antara media yang paling utama dan popular digunakan bagi memperlihatkan keterampilan sesebuah aplikasi multimedia. Menurut kamus Dewan Bahasa dan Pustaka, grafik membawa maksud ‘perkara berkenaan lukisan atau ukiran’. Dalam hal ini, penggunaan grafik dalam sesuatu persembahan maklumat berkomputer adalah bukan hanya berperanan untuk menonjolkan keindahan atau kecanggihan senibina sesebuah program multimedia tetapi juga berperanan sebagai suatu sumber penyampaian sesuatu maklumat yang amat berkesan.

Grafik juga memberikan maksud penggunaan visual untuk menerangkan konsep yang tidak dapat atau sukar diterangkan oleh teks. Ia mampu menambah daya tarikan kepada sesuatu paparan atau persembahan. Grafik juga dapat mempercepatkan penyampaian sesuatu maklumat dan dapat memberikan penerangan yang jelas, tepat dan konsisten antara individu yang berbeza. Grafik dikatakan sebagai sumber penyampai maklumat yang amat berkesan kerana segala bentuk mesej yang diterima oleh manusia melalui penglihatan mereka dapat diterima secara terperinci dan ianya mempunyai daya ketahanan serta daya ingatan yang tinggi.

Grafik berkomputer pula merujuk kepada sebarang imej yang dihasilkan menggunakan sebarang jenis komputer (PC, Macintosh, Silicon Graphics dan sebagainya). Imej berkomputer ini boleh merujuk kepada imej yang mudah seperti garisan atau bulatan ataupun yang lebih kompleks seperti fractal iaitu imej kompleks yang dihasilkan oleh komputer dari formula atau kod pengaturcaraan yang tertentu.

Landa (1996) memperkatakan tentang proses reka bentuk, menurut beliau perkara utama ialah berfikir sebagai seorang pereka bentuk.
Di antara langkah-langkah yang dicadangkan oleh beliau ialah :
i)        Restart the problem in your own words
ii)      Do any research that needs to be done
iii)     Think with your pencil or mouse in your hand
iv)    Choose your three best thumbnail sketches and turn them into rough and
v)     Choose your best rough and turn it into a comp.




KEPENTINGAN GRAFIK

       Grafik sangat penting kerana paparan visual grafik mampu menyampaikan sesuatu maklumat dengan lebih berkesan. Grafik seperti lukisan, gambarfoto atau carta misalnya amat membantu di dalam menyampaikan sesuatu maklumat dengan lebih pantas dan efektif. Visualisasi merupakan antara proses yang amat penting dalam komunikasi maklumat dan grafik boleh digunakan untuk tujuan ini bagi meningkatkan penekanan terhadap sesuatu maklumat. Ia juga berperanan bagi menarik perhatian pengguna, mengilustrasikan sesebuah konsep dan juga bertindak sebagai latar belakang bagi sesuatu konsep. Penggunaan grafik di dalam kebanyakan halaman web mampu menjadikan sesebuah halaman internet itu menjadi lebih ceria, menarik dan menyegarkan mata memandang serta menghidupkan lagi suasana pencarian maklumat di sesebuah laman web.
Ada dua fail yang utama dalam reka bentuk grafik :
A.   Bitmap (bitmap)
Bitmap dikenali dengan rupatitik (a grid of dot) yang sangat kecil sama ada hitam putih, gray atau warna bagi setiap pixels (zero or one). BMP merupakan antara format fail yang paling lama wujud iaitu sejak sejak kemunculan sistem pengoperasian Microsoft Windows 3.0. Ia sesuai untuk menyimpan grafik dalam kualiti yang tinggi kerana ia tidak cuba untuk memadatkan sesebuah imej tersebut. Ini menyebabkan kebanyakan fail grafik yang menggunakan format ini mempunyai saiz fail yang agak besar. Kelebihannya, kebanyakan perisian grafik yang asas boleh menerima format fail ini.
B.    Vektor
Vektor berfungsi sama ada boleh dibesarkan atau dikecilkan, dilukiskan semula, atau apa saja tanpa merosakkan keadaan rupa imej yang asal seperti (garisan, rupa, bentuk, rupa geometrik, organik yang berlandaskan (mathematical equations) walaupun dengan resolution yang rendah, kerana fail verktor bergerak bebas. Format grafik yang kerap digunakan antaranya ialah:

i)          JPEG (Joint Photographic Expert Group)
Format jenis ini direka untuk memberikan kesan yang lebih baik daripada GIF dalam sesetengah keadaan. Ini memandangkan JPEG menggunakan teknik pemadatan algoritma yang lebih baik berbanding dengan GIF dan sekaligus menghasilkan satu fail grafik yang saiznya lebih kecil dan padat berbanding GIF.
Salah satu kegunaan utama fail berformat JPEG ini adalah untuk menyimpan fail bagi gambar sebenar. Ini adalah kerana JPEG mampu mengendalikan imej-imej yang mempunyai kedalaman warna yang tinggi (sehingga 16.7 juta warna) tetapi dalam masa yang sama ianya tidak memerlukan ruang storan yang terlalu besar.
            ii)         EPSF (Encapsulated PostScript File)
File ini merupakan satu imej yang boleh digunakan semasa menyimpan imej. Ianya yang membenarkan data PostScript  disimpan, diubahsuai dan mudah dibuka sama ada dalam Macintosh atau MS-DOS atau sistem yang lain.
iii)        RIP (Raster Images Processor)
Satu alat yang telah diprogramkan bagi menterjemahkan arahan yang terdapat dalam helaian cetakan atau hasil grafik kepada bentuk paten dots (bitmap) yang digunakan untuk percentakan atau dilihat atas skrin. Data yang diperolehi daripada Macintosh atau PC ditukarkan menjadi paten dots (bitmap) sebelum menjadi file RIP (imagesetter) yang bertujuan menghasilkan filem atau plat cetakan.
iv)        TIFF (Tagged Images Processor)
TIFF telah dibangunkan oleh Aldus Corporation pada tahun 1986 dan ianya khas digunakan bagi tujuan menyimpan fail imej yang dihasilkan oleh peranti-peranti seperti pengimbas imej (scanner), frame grabber ataupun perisian-perisian grafik. Kini ia merupakan antara piawaian atau format fail grafik yang serbaguna dan diterima dengan meluas bagi tujuan-tujuan mengubahsuai bagi imej-imej warna, hitam putih dan sebagainya.
v)         PICT
PICT merupakan format fail yang sering digunakan pada komputer jenis Macintosh. Ia bukanlah merupakan acronym (singkatan) daripada mana-mana perkataan. Format fail ini muncul kali pertama pada tahun 1984 dan diperkenalkan oleh sebuah perisian grafik iaitu MacDraw. Format fail ini sesuai untuk kerja-kerja persembahan, paparan pada skrin mahupun untuk kerja-kerja video digital. Format PICT boleh digunakan bagi tujuan penyimpanan fail bitmap mahupun vektor.
vi)        WMF (Windows Metafile Format)

Format ini digunakan bersama-sama dengan sistem pengoperasian Microsoft Windows dan sering digunakan bagi menyimpan imej jenis vektor terutamanya “clipart”. Imej yang mempunyai format ini kurang digunakan kerana tidak banyak sistem komputer perisian yang menyokong format fail jenis ini.


JENIS-JENIS GRAFIK

Grafik merujuk kepada pelbagai lukisan, ilustrasi, fotograf, rajah, carta, kartun dan sebagainya.

i)                    Fotograf (Gambar Foto)
Merupakan antara paparan imej yang paling menyamai keadaan sebenar. Pita video warna, gambar berwarna mahupun foto hitam putih merupakan alat yang paling berkesan di dalam sesuatu komunikasi. Gambar foto atau fotograf berwarna juga memainkan peranan yang amat besar di dalam sesebuah persembahan dan boleh dijadikan latarbelakang bagi teks dan grafik.
ii)                  Lukisan
Merujuk kepada imej yang kurang realistik berbanding dengan fotograf. Namun demikian, ia banyak digunakan bagi menangani masalah ketiadaan fotograf bagi keadaan sebenar. Ia boleh jadi lukisan yang mudah sehinggalah kepada lukisan yang abstrak.
iii)                 Kartun
Sejenis lukisan yang berada di dalam kelasnya yang tersendiri. Kartun boleh merujuk kepada yang berunsur kemanusiaan, haiwan, objek dan sebagainya. Ia sesuai digunakan terutamanya sekiranya kumpulan sasaran adalah kanak-kanak atau remaja. Kartun sering digunakan bagi menarik perhatian pengguna. Ia juga sering digunakan sebagai watak pengacara di dalam sesebuah aplikasi multimedia yang menbantu serta membimbing pengguna disepanjang perlajanan sesebuah aplikasi.
iv)                Diagram
Diagram merujuk kepada sejenis lukisan yang digunakan bagi melambangkan sesuatu seperti mana yang asal. Contohnya diagram jantung mungkin mewakili seperti mana gambar jantung yang sebenar.
v)                 Graf/Carta
Merujuk kepada kaedah berkomunikasi berunsurkan data dan numerik. Sesuatu maklumat yang kompleks dapat dimudahkan sekiranya ia ditukarkan ke bentuk carta atau graf.



PERISIAN-PERISIAN GRAFIK

        Sesuatu imej yang diperolehi dari sumber asal (dari hasil imbasan misalnya) biasanya perlu diubahsuai atau dipinda dari pelbagai sudut bagi membolehkannya sesuai untuk digunakan di dalam pembangunan sesebuah projek multimedia. Kesemua kerja-kerja ubahsuai ini sama ada dari sudut saiz, warna, kesan khas, lokasi gambar dan sebagainya boleh dilakukan menggunakan peralatan (tool) yang disediakan oleh kebanyakan perisian bahasa gubahan. Namun adalakanya perisian-perisian grafik yang khas diperlukan bagi menghasilkan kerja grafik yang berkualiti tinggi. Beberapa contoh perisian grafik yang biasa digunakan ialah :
·         Microsoft Paint atau Paint Brush
·         Adobe Photoshop dan Adobe Illustrator
·         Corel Draw
·         Painter 3D
·         Macromedia Freehand
·         Micrograft Designer
·         Autucad



REKA BENTUK GRAFIK
Reka Bentuk Grafik adalah sejumlah artistik yang merangkumi bidang-bidang profesional komunikasi visual dan penyampaian, termasuk penggunaan tipografi dan gambaran fotografik. Ia mengatasi sekatan bahasa dengan memahami simbol yang membawa makna tersendiri. Pelbagai kaedah digunakan untuk mewujudkan dan menggabungkan simbol, imej dan / atau perkataan bagi mewujudkan satu gambaran visual idea dan mesej. Reka bentuk grafik kebiasaannya diguna dalam pembikinan majalah, iklan, pembungkusan produk dan reka bentuk web.
 PRINSIP REKA BENTUK GRAFIK
Untuk menjadikan visual grafik menarik, elemen-elemen yang harus diketahui ialah :
i)        Simplisiti
ii)       Dominan
iii)     Pola
iv)     Seimbang
v)       Variasi
vi)     Harmoni


ASIGNMENT LANJUTAN REKABENTUK GRAFIK


TUGASAN 1 - POSTER POTRET DIRI PROMOTE UPSI

GAMBAR 1




GAMBAR 2





GAMBAR 3








TUGASAN 2 
TAJUK : PASAR MALAM


TAJUK : ANGRY BUY
         'Angry Buy' nama karya diberi untuk menunjukkan betapa khusyuknya orang membeli barang-barang di pasar malam, sehingga ada yang habis beratus-ratus. Karya ini juga boleh disimpulkan sebagai tamak atau mata rambang, oleh itu, saya selitkan sedit pada mata dan belon menjadi benda-benda di Pasar Malam.



TAJUK : DIET SEIMBANG
Saya menghasilkan poster diet seimbang ini kerana imej yang dipaparkan adalah mengandungi buah-buahan dan sayur-sayuran. Diet seimbang ini amat penting kepada seseorang supaya kesihatan kita terjamin di mana ia mengandungi nutrisi seperti protein, pelawas dan vitamin. Sayur-sayuran yang sihat haruslah segar seperti peria, sayur sawi, kubis manakala buah-buahan seperti oren, tembikai, dan epal. Jadi, amalkanlah pemakanan yang sihat seperti gambar di atas...



TUGASAN 4
TAJUK : MAKANAN RINGAN


Tajuk : Banana Chips








Tajuk : Peneram Kedah




TUGASAN 5

TAJUK : SERANGGA






Tajuk : Pepatung (Dragonfly)


Tajuk : Butterflies of Malaysia



Rabu, 6 Jun 2012

POSTER


POSTER direka bentuk sama ada bentuk 2-Dimensi atau campuran dengan 3-Dimensi objek. Format kertas single-page di letakan ditempat orang ramai yang mudah untuk dibaca dan dilihat dengan cara digantung atau ditampal, yang bertujuan untuk mempamerkan atau mempromosikan item-item seperti maklumat hiburan, ,data, jadual atau tawaran, aktiviti pameran, pertandingan,jualan murah, tempat, produk baru,syarikat kewangan, khidmat pelanggan dan organisasi.

' A poster may be designed with just typography or with a combination of type and visuals. The
visuals may be abstract, pictographic, symbolic, illustrative, graphic or there may be a fusion of type and visuals. Designing a poster is a challenge in terms of both design principles and message
communication.
Landa Robin

Munari (2008) melihat dan menilai, keberkesanan sebuah poster itu merujuk kepada bagaimana tumpuan mata seseorang apabila melihat poster, dengan kata lain 'a poster should hit u in the eye'. Walaubagaimanapun, sebuah poster yang baik memerlukan elemen lain seperti penggunaan warna, pelbagai rupa, bentuk dan teks, maklumat yang hendak disampaikan, komposisi, saiz dan kadang-kadang poster yang ringkas saja dapat memberi impak yang tinggi kepada audien yang melihatnya. Oleh itu, penilaian terhadap poster adalah berasaskan kriteria-kriteria yang agak subjektif dan tidak terhad ( muktamad ) dimana, ianya boleh diubahsuai dan dilakukan penambahbaikan.

APAKAH TUJUAN UTAMA POSTER??

Peranan atau tujuan utama yang dimainkan oleh poster kerapkali dikaitkan dengan penggunaan iklan di tempat awam. Samaada promosi barang atau produk keluar baru, aktiviti yang akan dijalankandan pelbagai macam matlamat oleh pihak pengeluaran barangan dan syarikat perniagaan. Kesannya semata-mata dapat dilihat dapat meningkatkan penjualan, menjadi lebih kukuh dan dikenali serta dapat menyakinkan pengguna kepada produk dan khidmat yang diperkenalkan. Antara langkah-langkah atau proses yang dilakukan untuk membuat poster ialah :-

i. tema atau tajuk serta isu yany diberi.
ii. sampel atau target pengguna ( dari segi umur, jantina, pendapatan, lokasi, atau akademik )
iii. saiz (A3,A2,A1,A0) yang diperlukan atau (custom size) persoalannya adakah saiz yang besar akan memberi impak yang lebih besar atau yang lebih kecil.
iv. media ( kering, basah, hibrik atau digital ) digital- dengan menggunakan adobe photoshop dan adobe illustrator. Perlu diingat berhubungan dengan perbezaan diantara file bitmap dan file vector.
v. Komposisi ( landscape atau potrait ), 2-dimensi atau 3 dimensi, perletakkan teks dan imej pada kedudukannya.
vi. penggunaan Asas SeniReka iaitu unsur seni dan prinsip rekaan dan pengetahuan serta pengetahuan berhubung pendekatan seni dan grafik.

          
Gambar contoh.
GAMBAR 1


GAMBAR 2




1.

LOGO


SLOGAN JENAMA

Kadangkala sesuatu slogan disertakan dalam logo. Jika slogan sentiasa ada di dalam logo, dan dalam bentuk grafik yang sama, ia boleh dianggap sebagai sebahagian daripada logo. Ia dianggap slogan jenama yang juga dipanggil claim, [Pada masa kini istilah 'logo' telah digunakan bagi menggambarkan isyarat, (emblem), (coat of arms), simbol dan juga bendera. Pada akhir rencana ini beberapa contoh jenis logo 'true' dipaparkan, yang secara amnya berbeza dengan emblem, atau tanda yang merangkumi jenis grafik bukan-teks. Emblem dengan kandungan bukan teks adalah dibezakan dengan yang jenis logo sebenarnya.

Sifat unik sesuatu jenis logo adalah penting bagi mengelakkan kekaburan dikalangan pelanggan, pembekal, pengguna, afliate, dan orang ramai. Sejauh mana sesuatu jenislogo mencapai matlamat ini, ia boleh berfungsi sebagai tanda dagang, dan boleh digunakan bagi mengenalpasti secara unik business, organisasi, peristiwa, produk, datau perkhidmatan. Apabila jenislogo direka, satu cara yang paling berkesan adalah mendaftarkannya sebagai tandadagang, agar pihak ketiga yang tidak sah tidak boleh menggunakannya, atau mengganggu pemilik menggunakannya. Sekiranya hak berkait dengan jenislogo diestablished dan dipertahankan dengan betul, ia mampu menjadi harta hakmilik intelektual (intellectual property) yang berharga.

Ramai orang menganggap sesuatu logo hanyalah satu simbol grafik atau tanda. Walau bagaimanapun, ini bukan definisi yang tepat bagi pereka grafik dan ahli profesional pengiklanan. Sesuatu logo terdiri daripada samada nama; atau nama dan lambang. Imej-imej di kanan ialah contoh bagi dua jenis logo tersebut.

Syarikat-syarikat besar membelanjakan beratus ribu dollar untuk mengemaskini dan mendirikan logo mereka, sementara perniagaan-perniagaan kecil menggunakan khidmat pereka grafik tempatan untuk membina logo korporat mereka.

            Slogan jenama Kadangkala sesuatu slogan disertakan dalam logo. Jika slogan sentiasa ada di dalam logo, dan dalam bentuk grafik yang sama, ia boleh dianggap sebagai sebahagian daripada logo. Ia dianggap slogan jenama yang juga dipanggil claim, tagline atau endline dalam industri pengiklanan. Tujuan utamanya ialah menyokong identiti jenama bersama-sama logonya. Perbezaan antara slogan dengan slogan jenama ialah slogan jenama kekal untuk masa yang lama untuk membina imej jenama manakala slogan yang berbeza dikaitkan dengan sesuatu produk atau kempen pengiklanan.

Logo atau jenislogo Often the word logo is used instead of logotype. In practice, both terms are synonyms, but the meaning of logotype is specifically what is defined in this article, while logo has other meanings.

Sejarah Asal usul taiplogo berasal semenjak abad Ke-19, apabila pengilangan barangan perdagangan menjadi penting. Perindustrian cara baru membenarkan pengeluaran yang tinggi berbanding semasa barangan diperbuat dengan tangan. Barangan baru telah diagihkan ke kawasan geografi yang luas, termasuk di luar negara. Peserta-peserta baru muncul dari masa ke masa, dan tawaran barangan yang sama jenis meningkat dengan giatnya. Pada masa itu, sebahagian besar penduduk masih buta huruf. Pemimpin industri tidak lama kemudian menyedari bahawa orang awam tidak dapat membezakan dengan mudah barangan mereka berbanding barangan yang sama dari pesaing-pesaing mereka. Semakin banyak pengeluar menggunakan simbol, tanda atau lambang pada keluaran masing-masing agar semua pembeli boleh mengenal pasti dengan mudah barangan yang mereka mahu.
Pengilang kemudiannya mula meletakkan nama syarikat atau barangan pada tanda mereka. Nama ini kerap kali dibentuk dalam satu cara yang tertentu oleh setiap pengeluar, ini kemudiannya digabungkan dengan taiplogo, yang buat pertama kalinya menggunakan tanda dan nama, menjadi sangat popular. Pada seberapa dekad terakhir, bila logo baru sedang direka, pemilik, pengiklanan profesional, dan pereka grafik selalu cuba mewujudkan satu tanda atau lambang yang digabungkan bersama-sama dengan nama syarikat, barangan, atau perkhidmatan, akan muncul sebagai taiplogo.

Tagline atau endline dalam industri pengiklanan. Tujuan utamanya ialah menyokong identiti jenama bersama-sama logonya. Perbezaan antara slogan dengan slogan jenama ialahslogan jenama kekal untuk masa yang lama untuk membina imej jenama manakala slogan yang berbeza dikaitkan dengan sesuatu produk atau kempen pengiklanan.

 

Logo atau jenis logo

Often the word logo is used instead of logotype. In practice, both terms are synonyms, but the meaning of logotype is specifically what is defined in this article, while logo has other meanings.

 

Sejarah

Asal usul taiplogo berasal semenjak abad Ke-19, apabila pengilangan barangan perdagangan menjadi penting. Perindustrian cara baru membenarkan pengeluaran yang tinggi berbanding semasa barangan diperbuat dengan tangan. Barangan baru telah diagihkan ke kawasan geografi yang luas, termasuk di luar negara. Peserta-peserta baru muncul dari masa ke masa, dan tawaran barangan yang sama jenis meningkat dengan giatnya. Pada masa itu, sebahagian besar penduduk masih buta huruf. Pemimpin industri tidak lama kemudian menyedari bahawa orang awam tidak dapat membezakan dengan mudah barangan mereka berbanding barangan yang sama dari pesaing-pesaing mereka. Semakin banyak pengeluar menggunakan simbol, tanda atau lambang pada keluaran masing-masing agar semua pembeli boleh mengenal pasti dengan mudah barangan yang mereka mahu.
Pengilang kemudiannya mula meletakkan nama syarikat atau barangan pada tanda mereka. Nama ini kerap kali dibentuk dalam satu cara yang tertentu oleh setiap pengeluar, ini kemudiannya digabungkan dengan taiplogo, yang buat pertama kalinya menggunakan tanda dan nama, menjadi sangat popular. Pada seberapa dekad terakhir, bila logo baru sedang direka, pemilik, pengiklanan profesional, dan pereka grafik selalu cuba mewujudkan satu tanda atau lambang yang digabungkan bersama-sama dengan nama syarikat, barangan, atau perkhidmatan, akan muncul sebagai taiplogo.

 

Kadangkala sesuatu slogan disertakan dalam logo. Jika slogan sentiasa ada di dalam logo, dan dalam bentuk grafik yang sama, ia boleh dianggap sebagai sebahagian daripada logo. Ia dianggap slogan jenama yang juga dipanggil claim, [[Pada masa kini istilah 'logo' telah digunakan bagi menggambarkan isyarat, (emblem), (coat of arms), simbol dan juga bendera. Pada akhir rencana ini beberapa contoh jenis logo 'true' dipaparkan, yang secara amnya berbeza dengan emblem, atau tanda yang merangkumi jenis grafik bukan-teks. Emblem dengan kandungan bukan teks adalah dibezakan dengan yang jenis logo sebenarnya.
Sifat unik sesuatu jenislogo adalah penting bagi mengelakkan kekaburan dikalangan pelanggan, pembekal, pengguna, afliate, dan orang ramai. Sejauh mana sesuatu jenislogo mencapai matlamat ini, ia boleh berfungsi sebagai tanda dagang, dan boleh digunakan bagi mengenalpasti secara unik business, organisasi, peristiwa, produk, datau perkhidmatan. Apabila jenislogo direka, satu cara yang paling berkesan adalah mendaftarkannya sebagai tandadagang, agar pihak ketiga yang tidak sah tidak boleh menggunakannya, atau mengganggu pemilik menggunakannya. Sekiranya hak berkait dengan jenislogo diestablished dan dipertahankan dengan betul, ia mampu menjadi harta hakmilik intelektual (intellectual property) yang berharga.
Ramai orang menganggap sesuatu logo hanyalah satu simbol grafik atau tanda. Walau bagaimanapun, ini bukan definisi yang tepat bagi pereka grafik dan ahli profesional pengiklanan. Sesuatu logo terdiri daripada samada nama; atau nama dan lambang. Imej-imej di kanan ialah contoh bagi dua jenis logo tersebut.
Syarikat-syarikat besar membelanjakan beratus ribu dollar untuk mengemaskini dan mendirikan logo mereka, sementara perniagaan-perniagaan kecil menggunakan khidmat pereka grafik tempatan untuk membina logo korporat mereka.

Slogan jenama Kadangkala sesuatu slogan disertakan dalam logo. Jika slogan sentiasa ada di dalam logo, dan dalam bentuk grafik yang sama, ia boleh dianggap sebagai sebahagian daripada logo. Ia dianggap slogan jenama yang juga dipanggil claim, tagline atau endline dalam industri pengiklanan. Tujuan utamanya ialah menyokong identiti jenama bersama-sama logonya. Perbezaan antara slogan dengan slogan jenama ialah slogan jenama kekal untuk masa yang lama untuk membina imej jenama manakala slogan yang berbeza dikaitkan dengan sesuatu produk atau kempen pengiklanan.

Logo atau jenislogo Often the word logo is used instead of logotype. In practice, both terms are synonyms, but the meaning of logotype is specifically what is defined in this article, while logo has other meanings.

Sejarah Asal usul taiplogo berasal semenjak abad Ke-19, apabila pengilangan barangan perdagangan menjadi penting. Perindustrian cara baru membenarkan pengeluaran yang tinggi berbanding semasa barangan diperbuat dengan tangan. Barangan baru telah diagihkan ke kawasan geografi yang luas, termasuk di luar negara. Peserta-peserta baru muncul dari masa ke masa, dan tawaran barangan yang sama jenis meningkat dengan giatnya. Pada masa itu, sebahagian besar penduduk masih buta huruf. Pemimpin industri tidak lama kemudian menyedari bahawa orang awam tidak dapat membezakan dengan mudah barangan mereka berbanding barangan yang sama dari pesaing-pesaing mereka. Semakin banyak pengeluar menggunakan simbol, tanda atau lambang pada keluaran masing-masing agar semua pembeli boleh mengenal pasti dengan mudah barangan yang mereka mahu.
Pengilang kemudiannya mula meletakkan nama syarikat atau barangan pada tanda mereka. Nama ini kerap kali dibentuk dalam satu cara yang tertentu oleh setiap pengeluar, ini kemudiannya digabungkan dengan taiplogo, yang buat pertama kalinya menggunakan tanda dan nama, menjadi sangat popular. Pada seberapa dekad terakhir, bila logo baru sedang direka, pemilik, pengiklanan profesional, dan pereka grafik selalu cuba mewujudkan satu tanda atau lambang yang digabungkan bersama-sama dengan nama syarikat, barangan, atau perkhidmatan, akan muncul sebagai taiplogo.
tagline]] atau endline dalam industri pengiklanan. Tujuan utamanya ialah menyokong identiti jenama bersama-sama logonya. Perbezaan antara slogan dengan slogan jenama ialahslogan jenama kekal untuk masa yang lama untuk membina imej jenama manakala slogan yang berbeza dikaitkan dengan sesuatu produk atau kempen pengiklanan.


Logo Huruf (typography marks)
Logo huruf atau logo typografi menggunakan fon atau muka taip bagi menghasilkan identity korporat atau trademark berbentuk imej logo. Logo huruf berbentuk perkataan atau logo huruf ringkas (initiais). Pendekatan tipografi perlu dimasukkan unsure grafik seperti (gariasan,imej, rupa organic atau geometri, 
warna) di dalam kandungan logo bagi memperkembangkan lagi identitinya.

CONTOH-CONTOH GAMBAR LOGO HURUF

GAMBAR 1


GAMBAR 2


GAMBAR 3



 Logo symbol (symbolic marks)
Logo symbol memberikan sedikit tambahan reka bentuk ke dalam tanda identitinya berbanding dengan logo representasi (logo diskriptif). Terutamanya dalam penambahan unsure-unsur figura (rupa: organic, geometric atau abstrak dan bentuk : 2-dimensi atau 3-dimensi.

CONTOH :-

GAMBAR 4

GAMBAR 5



Logo representasi (Descriptive marks)
Logo representasi atau dikenali dengan descriptive marks menggunakan imej visual yang mempunyai kaitan atau hubungkait secara langsung di antara syarikat perniagaan dan produk, atau perkhidmatan pelanggan.

CONTOH:-

GAMBAR 6


4.
Logo Ambigram
An ambigram is a typography design or artform that may be read as one or more words not only in its form as presented, but also form another viewpoint, direction, or orientation. The words readable in the other viewpoint, direction or oriebtation may be the same or different from the original words.Dougles R. Hofstadter describes an ambigram as a “ calligraphic design that manages to squeeze two different readings into the selfsame set of curves. “Different ambigram artists (sometimes called ambigramists) may create completely different ambigrams from the same word or words, differing in both style and form daripada http://en.wikipedia.org/wiki/Ambigram.

CONTOH :-

GAMBAR 7


Proses Logo Huruf Ringkas


Langkah pertama-menentukan tema atau tajuk
Langkah kedua-mengumpul berapa banyak rujukan daripada buku.internet,majalah dan sebagainya.
Langkah ketiga-unsur warna perlu ditentukan bertujuan bagi member kesan kepad aimej syarikat.
Langkah keempat-pemilihan dari lukisan draf yang paling terbaik seterusnya mulakan dengan membuat rekaan dengan menentukan komposisinya,reka letak dan grafik. Asas seni reka perlu dititik beratkan.
Langkah kelima-proses terakhir yang perlu dilakukan terhadap huruf,imej, grafik,dan sebagainya dengan memberi maksud rasional,definisi atau pengertian pada setiap bahagian logo.


 

 

 


HOW DESIGNER MAKE IDEAS IN GRAPHIC DESIGN??


How Do Graphic Design Creatives Find Design Inspiration?
Every artist gets some sort of 'writer's block' at some stage in their career. How do graphic design creatives get past this? Knowing the answer to this question is something that comes with time and experience, but there are a few tricks that can help you on your way.

How Do Graphic Design Creatives...
Decide what the purpose of the design is
When working on a new brief, don't try to set the graphic design industry alight with an entirely new style or design. It's impractical, unlikely to succeed, and even more unlikely to SELL. This is what graphic designs have to do - SELL. As much as many graphic design teachers and gurus might rail against 'selling out' in today's graphic design industry, we can't afford to treat every piece of design as a unique work of 'art'. We produce graphic designs for clients who buy them because the designs will help to SELL their product or service. It's that simple.

How Do Graphic Design Creatives...
Think about the target audience
So when you start a new design, before you do anything else try to put yourself in the shoes of the potential customer. What are they going to be buying? Why will they buy it? Most important, what would persuade you (if you were a potential customer) to buy the product or service you'll be producing a design for?
If you can come up with an idea which would convince YOU to buy, then you're on the right track. And this applies to any kind of graphic design job there is - whether it's an advert, a website or a business card. the primary purpose of all of these things is to get a potential customer to PICK UP THE PHONE. That's it - if you can achieve this, you should be proud that you've done your job well.

How Do Graphic Design Creatives...
Ignore the window dressing
Don't include something on a design that doesn't have a reason for being there - window dressing hides or confuses the message. Resist the urge to fill space for the sake of it. The message is everything, so don't keep the reader guessing - you'll lose them before they can be bothered to work out what you're trying to sell. Andselling is a concept you can't afford to forget. Graphic designs sell to clients because they are visual 'salesmen'. A business doesn't commission a piece of artfrom a graphic design firm - it buys a sales tool. As long as you remember this at every stage of the design process, you'll be fine. Be simultaneously clear about what you're trying to say as well as visually appealing.

How Do Graphic Design Creatives...
Find design inspiration
Have you ever heard the expression "Imitation is the sincerest form of flattery"? If you run into trouble while working on a design, take a deep breath and look at how graphic designers from the past have dealt with the same situation. This doesn'tmean that you should copy someone else's work - you just need to generate some new ideas of your own which can be sparked by leafing through other creative work.
If you're working on an advert for a magazine, leaf through a few publications targeted at the same industry as the one you're designing for. You'll find design inspiration and ideas pretty quickly. It's also useful to see what others are doing to target the same market as you.

         No graphic design studio is without a small library of design books, art books, graphic design industry magazines and other sources of inspiration. How do graphic design publications help? Magazines and books about graphic design tend to fill their pages with up-to-date design ideas as well as favourites from the past, all of which can fuel your design inspiration.

         In my studio I also tend to keep items of marketing material that appeal to me in some way; either because I like the finish of the stock they've been produced on, or because they contain an innovative or visually appealing piece of work. All these can be drawn on as sources of graphic design inspiration.
You must have your own favourite period of art and design history - whether it's Art Deco or Pop Art; the Renaissance or Impressionism; advertising of the early 20th Century or Star Wars merchandise. Use what appeals to you in your design. Remember, you have to enjoy the creative process in order to produce good work, so try to design something using your own preferred influences. This should help to kick start your own design process, and will help to define your own unique style.

How Do Graphic Design Creatives...
Create graphic design!
So you now have an idea of the style that you'll use, as well as the message you want to get across. How do graphic design creatives start the actual process of designing? I always begin by sketching ideas out on scrap paper. Don't stop until you've explored a number of ideas so you can narrow them down to one or two good ones. If I'm creating some sort of page layout design, I'll sketch a number of page outline thumbnails, look at the material that I have to fill them, and doodle little layouts over and over again. It never takes too long before some solid design ideas start to show themselves.

             Once I'm happy I move to the Mac. I never skip this stage and start a new design on the computer - it takes much longer and if you set off down the wrong route it will take quite some time before you realise it - and that's wasted time and money. You don't have to be a great artist to sketch ideas by hand - and you'll improve with practice. In many ways this is the most enjoyable part of the creative process - starting wth a blank sheet. Enjoyable and a little terrifying!



Adobe Illustrator How to Prepare a Vector Image for Press

When using Adobe Illustrator how to create a press-ready vector image is the first and most fundamental lesson to learn if designing for print. The capabilities of Illustrator have, in recent years, become more and more complex. The results you can achieve are amazing, but the basic rules stay the same. Whether you want to create a graphic for four color process print or for spot color print, you have to set up your swatches correctly and save the file in an appropriate format.
Not so long ago, it was impossible or impractical to import a vector graphic into a layout program like Quark XPress unless it was saved as an EPS file. Now you can also import AI files (Illustrator's native format) and PDF files with safe results - and InDesign is even more versatile and forgiving than Quark.

Adobe Illustrator How to
Adobe Illustrator How to work non-destructively

However, (in my studio at least), good practice is to keep an original 'working' AI file, containing all layers, type information etc. When it comes to creating a press-ready graphic for placement in Quark or InDesign, we convert all the text to paths (or outlines), merge all layers and save the file as an EPS. We do the same with Photoshop (PSD) files. We always keep an original layered file, including all type information and adjustment layers so we can come back and alter it at a later date (if we need to). We flatten the image and save it as either a TIFF or a Photoshop EPS file for placement.

            This method of working is 'non-destructive'. We can always return to amend the original image without having to recreate it from scratch. If you work 'destructively' by flattening a working file you effectively destroy all the editable layers when you flatten the image or rasterise type.
In summary, you'll end up with two files - an AI editable file and a flattened EPS file for placement. If you work in this way you'll always know to return to the AI for editing - and then to overwrite the EPS file for placement - never return to edit the EPS file.


Adobe Illustrator How to
Adobe Illustrator How to create a basic logo - learn by doing

The best way to learn any software is by doing. Set yourself a task and then see it through. You'll come up against obtacles that will force you to find a solution - and this is how you learn. That's why actual work experience is so valuable, and highly prized by prospective graphic design employers.
If you need help to solve any issue that the built-in help can't solve, type the problem into Google, and chances are you'll find a helpful forum to sort it out. Remember - you won't be the first person to experience even the most obscure issue - you'll always find a forum answer which has been left in response to someone else's query, and which will solve your own.

        Below is a simple exercise that'll take you through the basics of setting up a logo in Illustrator and preparing it for spot color printing. You'll then convert it for process color printing. Check out the InDesign basics exercise to take the next step, and prepare a business card from document setup to press-ready artwork.

        I'm not going to get into design theory here - there are many sources of information and inspiration which you can draw on while you improve your design skills. I'm going to assume that you already have a good eye for design; perfection comes with experience and practice. I'm just going to look at the more technical details of setting up a press-ready vector shape design.

Adobe Illustrator How to
Adobe Illustrator How to create a two color vector logo

We'll make up a photographer's logo for our excercise. This is an extremely basic exercise, but the procedures are exactly the same for any project, no matter how complex a graphic you're creating. First create a new document in Illustrator (File/New...). It doesn't matter about the physical document size - the vector graphic is resolution-independent and will scale to any size without losing quality. I usually start with the default A4 size.

          Give the document a name and make sure the color mode is set to CMYK (use RGB color mode for web graphics). An A4 portrait page (or landscape page if you chose it) will show on the screen. The area surrounding the page is known as the 'pasteboard'.

First create the spot color version...

Select the text tool from the tool bar, click on the page and type PROphoto. Set the word 'PRO' to Arial Bold and 'photo' to Arial Regular using the Character palette. Create a square with the rectangle tool. Make it a perfect square by holding down the shift key while you drag to size the graphic - this will constrain it's proportions. Pressing shift to constrain proportions, or position on the x / y axis, is a universal funtion that works in the same way within most, if not all, graphic design creation and layout software packages.
Send the square to the back by selecting it using the selection tool, and going toObject/Arrange/Send to Back. Position the square by eye so you'll end up with the 'PRO' text positioned bottom right. If you need to adjust the kerning to increase the space between the 'O' and small 'p' of 'photo', add a space between the letters. Select the space with the text tool, open the Character palette and either increase or reduce the tracking in the Character palette until you're happy.

          Open the Pantone swatch palette (window/swatch libraries/Pantone solid coated). The little submenu at the top right corner of the swatch palette will enable you to view in list view and show a search field. I've already decided to use Pantone 200 (red) and Pantone 107 (yellow) so type 200 into the search field. Pantone 200 will show up - click on it and a new swatch will automatically appear in the color swatches palette. The little square swatch has a gray triangle bottom right which indicates that it's a global color. Within the triangle is a little black dot, indicating that it's a spot color.
Now type 107 into the search field and you'll grab your second swatch in the same way. Close the Pantone swatch palette.

          Select the 'PRO' text with the text tool and click on the Pantone 107 swatch in your swatches palette. Then select the 'photo' text and click on the Pantone 200 swatch to color it red. Finally select the square with the selection tool and click on the Pantone 200 red swatch again.
You have your logo!

Adobe Illustrator How to
Adobe Illustrator How to save the working file

This will be your AI working file, so save it as PROphoto_Logo.ai. Notice that I use underscores instead of spaces in file names. This is a hangover from years of worrying about PC compatibility, so I still do it - you can have spaces if you want. Best practice is to keep the file name short but clear just in case you need to search through endless archives for it in years to come.

Adobe Illustrator How to
Adobe Illustrator How to save the EPS file

Now that it's saved you'll create a press-ready EPS file for placing. First, convert text to outlines to eliminate potential font problems later on, or if you need to e-mail the EPS file to a printer for any reason. Go Select/Select All (it doesn't matter if the square is selected at the same time). Go Type/Create Outlines. The text will become outlined and will no longer be editable as text (see the image below). Save the file as an Illustrator EPS file. You can retain the same name as before - the suffix EPS will ensure that the original AI version is not overwritten.

Now create the 4-color process (CMYK) version

Let's say we want to create a version for four color process printing for brochures or advertising usage. Keep the EPS version open. Double click on one of the Pantone swatches in the main swatches palette. Check the preview box. Where it says Color Mode, click the popup menu and change the selection to CMYK - then click on the Color Type popup and select Process Color. With the preview box checked, you might see a subtle change in the colors on-screen. Check and uncheck the preview box a few times to see what I mean. In print, this variation will be more obvious - the colors will appear less vibrant because they will no longer be a solid blob of ink, but an area of approximate color made up by lots of cyan, magenta, yellow and black dots.
Click OK. Now perform the same ritual with the second spot color. You'll see that the little black dots in the corners of the swatch squares (in the Swatches palette) will have disappeared. Save the EPS file as ProPhoto_Logo_CMYK.eps