SLOGAN JENAMA
Kadangkala sesuatu slogan disertakan dalam logo. Jika slogan sentiasa ada di dalam logo, dan dalam bentuk grafik yang sama, ia boleh dianggap sebagai sebahagian daripada logo. Ia dianggap slogan jenama yang juga dipanggil claim, [Pada masa kini istilah 'logo' telah digunakan bagi menggambarkan isyarat, (emblem), (coat of arms), simbol dan juga bendera. Pada akhir rencana ini beberapa contoh jenis logo 'true' dipaparkan, yang secara amnya berbeza dengan emblem, atau tanda yang merangkumi jenis grafik bukan-teks. Emblem dengan kandungan bukan teks adalah dibezakan dengan yang jenis logo sebenarnya.
Sifat unik sesuatu jenis logo adalah penting bagi mengelakkan kekaburan dikalangan pelanggan, pembekal, pengguna, afliate, dan orang ramai. Sejauh mana sesuatu jenislogo mencapai matlamat ini, ia boleh berfungsi sebagai tanda dagang, dan boleh digunakan bagi mengenalpasti secara unik business, organisasi, peristiwa, produk, datau perkhidmatan. Apabila jenislogo direka, satu cara yang paling berkesan adalah mendaftarkannya sebagai tandadagang, agar pihak ketiga yang tidak sah tidak boleh menggunakannya, atau mengganggu pemilik menggunakannya. Sekiranya hak berkait dengan jenislogo diestablished dan dipertahankan dengan betul, ia mampu menjadi harta hakmilik intelektual (intellectual property) yang berharga.
Ramai orang menganggap sesuatu logo hanyalah satu simbol grafik atau tanda. Walau bagaimanapun, ini bukan definisi yang tepat bagi pereka grafik dan ahli profesional pengiklanan. Sesuatu logo terdiri daripada samada nama; atau nama dan lambang. Imej-imej di kanan ialah contoh bagi dua jenis logo tersebut.
Syarikat-syarikat besar membelanjakan beratus ribu dollar untuk mengemaskini dan mendirikan logo mereka, sementara perniagaan-perniagaan kecil menggunakan khidmat pereka grafik tempatan untuk membina logo korporat mereka.
Slogan jenama Kadangkala sesuatu slogan disertakan dalam logo. Jika slogan sentiasa ada di dalam logo, dan dalam bentuk grafik yang sama, ia boleh dianggap sebagai sebahagian daripada logo. Ia dianggap slogan jenama yang juga dipanggil claim, tagline atau endline dalam industri pengiklanan. Tujuan utamanya ialah menyokong identiti jenama bersama-sama logonya. Perbezaan antara slogan dengan slogan jenama ialah slogan jenama kekal untuk masa yang lama untuk membina imej jenama manakala slogan yang berbeza dikaitkan dengan sesuatu produk atau kempen pengiklanan.
Logo atau jenislogo Often the word logo is used instead of logotype. In practice, both terms are synonyms, but the meaning of logotype is specifically what is defined in this article, while logo has other meanings.
Sejarah Asal usul taiplogo berasal semenjak abad Ke-19, apabila pengilangan barangan perdagangan menjadi penting. Perindustrian cara baru membenarkan pengeluaran yang tinggi berbanding semasa barangan diperbuat dengan tangan. Barangan baru telah diagihkan ke kawasan geografi yang luas, termasuk di luar negara. Peserta-peserta baru muncul dari masa ke masa, dan tawaran barangan yang sama jenis meningkat dengan giatnya. Pada masa itu, sebahagian besar penduduk masih buta huruf. Pemimpin industri tidak lama kemudian menyedari bahawa orang awam tidak dapat membezakan dengan mudah barangan mereka berbanding barangan yang sama dari pesaing-pesaing mereka. Semakin banyak pengeluar menggunakan simbol, tanda atau lambang pada keluaran masing-masing agar semua pembeli boleh mengenal pasti dengan mudah barangan yang mereka mahu.
Pengilang kemudiannya mula meletakkan nama syarikat atau barangan pada tanda mereka. Nama ini kerap kali dibentuk dalam satu cara yang tertentu oleh setiap pengeluar, ini kemudiannya digabungkan dengan taiplogo, yang buat pertama kalinya menggunakan tanda dan nama, menjadi sangat popular. Pada seberapa dekad terakhir, bila logo baru sedang direka, pemilik, pengiklanan profesional, dan pereka grafik selalu cuba mewujudkan satu tanda atau lambang yang digabungkan bersama-sama dengan nama syarikat, barangan, atau perkhidmatan, akan muncul sebagai taiplogo.
Tagline atau endline dalam industri pengiklanan. Tujuan utamanya ialah menyokong identiti jenama bersama-sama logonya. Perbezaan antara slogan dengan slogan jenama ialahslogan jenama kekal untuk masa yang lama untuk membina imej jenama manakala slogan yang berbeza dikaitkan dengan sesuatu produk atau kempen pengiklanan.
Logo atau jenis logo
Often the word logo is used instead of logotype. In practice, both terms are synonyms, but the meaning of logotype is specifically what is defined in this article, while logo has other meanings.
Sejarah
Asal usul taiplogo berasal semenjak abad Ke-19, apabila pengilangan barangan perdagangan menjadi penting. Perindustrian cara baru membenarkan pengeluaran yang tinggi berbanding semasa barangan diperbuat dengan tangan. Barangan baru telah diagihkan ke kawasan geografi yang luas, termasuk di luar negara. Peserta-peserta baru muncul dari masa ke masa, dan tawaran barangan yang sama jenis meningkat dengan giatnya. Pada masa itu, sebahagian besar penduduk masih buta huruf. Pemimpin industri tidak lama kemudian menyedari bahawa orang awam tidak dapat membezakan dengan mudah barangan mereka berbanding barangan yang sama dari pesaing-pesaing mereka. Semakin banyak pengeluar menggunakan simbol, tanda atau lambang pada keluaran masing-masing agar semua pembeli boleh mengenal pasti dengan mudah barangan yang mereka mahu.
Pengilang kemudiannya mula meletakkan nama syarikat atau barangan pada tanda mereka. Nama ini kerap kali dibentuk dalam satu cara yang tertentu oleh setiap pengeluar, ini kemudiannya digabungkan dengan taiplogo, yang buat pertama kalinya menggunakan tanda dan nama, menjadi sangat popular. Pada seberapa dekad terakhir, bila logo baru sedang direka, pemilik, pengiklanan profesional, dan pereka grafik selalu cuba mewujudkan satu tanda atau lambang yang digabungkan bersama-sama dengan nama syarikat, barangan, atau perkhidmatan, akan muncul sebagai taiplogo.
Kadangkala sesuatu slogan disertakan dalam logo. Jika slogan sentiasa ada di dalam logo, dan dalam bentuk grafik yang sama, ia boleh dianggap sebagai sebahagian daripada logo. Ia dianggap slogan jenama yang juga dipanggil claim, [[Pada masa kini istilah 'logo' telah digunakan bagi menggambarkan isyarat, (emblem), (coat of arms), simbol dan juga bendera. Pada akhir rencana ini beberapa contoh jenis logo 'true' dipaparkan, yang secara amnya berbeza dengan emblem, atau tanda yang merangkumi jenis grafik bukan-teks. Emblem dengan kandungan bukan teks adalah dibezakan dengan yang jenis logo sebenarnya.
Sifat unik sesuatu jenislogo adalah penting bagi mengelakkan kekaburan dikalangan pelanggan, pembekal, pengguna, afliate, dan orang ramai. Sejauh mana sesuatu jenislogo mencapai matlamat ini, ia boleh berfungsi sebagai tanda dagang, dan boleh digunakan bagi mengenalpasti secara unik business, organisasi, peristiwa, produk, datau perkhidmatan. Apabila jenislogo direka, satu cara yang paling berkesan adalah mendaftarkannya sebagai tandadagang, agar pihak ketiga yang tidak sah tidak boleh menggunakannya, atau mengganggu pemilik menggunakannya. Sekiranya hak berkait dengan jenislogo diestablished dan dipertahankan dengan betul, ia mampu menjadi harta hakmilik intelektual (intellectual property) yang berharga.
Ramai orang menganggap sesuatu logo hanyalah satu simbol grafik atau tanda. Walau bagaimanapun, ini bukan definisi yang tepat bagi pereka grafik dan ahli profesional pengiklanan. Sesuatu logo terdiri daripada samada nama; atau nama dan lambang. Imej-imej di kanan ialah contoh bagi dua jenis logo tersebut.
Syarikat-syarikat besar membelanjakan beratus ribu dollar untuk mengemaskini dan mendirikan logo mereka, sementara perniagaan-perniagaan kecil menggunakan khidmat pereka grafik tempatan untuk membina logo korporat mereka.
Slogan jenama Kadangkala sesuatu slogan disertakan dalam logo. Jika slogan sentiasa ada di dalam logo, dan dalam bentuk grafik yang sama, ia boleh dianggap sebagai sebahagian daripada logo. Ia dianggap slogan jenama yang juga dipanggil claim, tagline atau endline dalam industri pengiklanan. Tujuan utamanya ialah menyokong identiti jenama bersama-sama logonya. Perbezaan antara slogan dengan slogan jenama ialah slogan jenama kekal untuk masa yang lama untuk membina imej jenama manakala slogan yang berbeza dikaitkan dengan sesuatu produk atau kempen pengiklanan.
Logo atau jenislogo Often the word logo is used instead of logotype. In practice, both terms are synonyms, but the meaning of logotype is specifically what is defined in this article, while logo has other meanings.
Sejarah Asal usul taiplogo berasal semenjak abad Ke-19, apabila pengilangan barangan perdagangan menjadi penting. Perindustrian cara baru membenarkan pengeluaran yang tinggi berbanding semasa barangan diperbuat dengan tangan. Barangan baru telah diagihkan ke kawasan geografi yang luas, termasuk di luar negara. Peserta-peserta baru muncul dari masa ke masa, dan tawaran barangan yang sama jenis meningkat dengan giatnya. Pada masa itu, sebahagian besar penduduk masih buta huruf. Pemimpin industri tidak lama kemudian menyedari bahawa orang awam tidak dapat membezakan dengan mudah barangan mereka berbanding barangan yang sama dari pesaing-pesaing mereka. Semakin banyak pengeluar menggunakan simbol, tanda atau lambang pada keluaran masing-masing agar semua pembeli boleh mengenal pasti dengan mudah barangan yang mereka mahu.
Pengilang kemudiannya mula meletakkan nama syarikat atau barangan pada tanda mereka. Nama ini kerap kali dibentuk dalam satu cara yang tertentu oleh setiap pengeluar, ini kemudiannya digabungkan dengan taiplogo, yang buat pertama kalinya menggunakan tanda dan nama, menjadi sangat popular. Pada seberapa dekad terakhir, bila logo baru sedang direka, pemilik, pengiklanan profesional, dan pereka grafik selalu cuba mewujudkan satu tanda atau lambang yang digabungkan bersama-sama dengan nama syarikat, barangan, atau perkhidmatan, akan muncul sebagai taiplogo.
tagline]] atau endline dalam industri pengiklanan. Tujuan utamanya ialah menyokong identiti jenama bersama-sama logonya. Perbezaan antara slogan dengan slogan jenama ialahslogan jenama kekal untuk masa yang lama untuk membina imej jenama manakala slogan yang berbeza dikaitkan dengan sesuatu produk atau kempen pengiklanan.
Logo Huruf (typography marks)
Logo huruf atau logo typografi menggunakan fon atau muka taip bagi menghasilkan identity korporat atau trademark berbentuk imej logo. Logo huruf berbentuk perkataan atau logo huruf ringkas (initiais). Pendekatan tipografi perlu dimasukkan unsure grafik seperti (gariasan,imej, rupa organic atau geometri,
warna) di dalam kandungan logo bagi memperkembangkan lagi identitinya.
CONTOH-CONTOH GAMBAR LOGO HURUF
GAMBAR 1
GAMBAR 2
GAMBAR 3
Logo symbol (symbolic marks)
Logo symbol memberikan sedikit tambahan reka bentuk ke dalam tanda identitinya berbanding dengan logo representasi (logo diskriptif). Terutamanya dalam penambahan unsure-unsur figura (rupa: organic, geometric atau abstrak dan bentuk : 2-dimensi atau 3-dimensi.
CONTOH :-
GAMBAR 4
GAMBAR 5
Logo representasi (Descriptive marks)
Logo representasi atau dikenali dengan descriptive marks menggunakan imej visual yang mempunyai kaitan atau hubungkait secara langsung di antara syarikat perniagaan dan produk, atau perkhidmatan pelanggan.
CONTOH:-
GAMBAR 6
4.
Logo Ambigram
An ambigram is a typography design or artform that may be read as one or more words not only in its form as presented, but also form another viewpoint, direction, or orientation. The words readable in the other viewpoint, direction or oriebtation may be the same or different from the original words.Dougles R. Hofstadter describes an ambigram as a “ calligraphic design that manages to squeeze two different readings into the selfsame set of curves. “Different ambigram artists (sometimes called ambigramists) may create completely different ambigrams from the same word or words, differing in both style and form daripada http://en.wikipedia.org/wiki/Ambigram.
CONTOH :-
GAMBAR 7
Proses Logo Huruf Ringkas
Langkah pertama-menentukan tema atau tajuk
Langkah kedua-mengumpul berapa banyak rujukan daripada buku.internet,majalah dan sebagainya.
Langkah ketiga-unsur warna perlu ditentukan bertujuan bagi member kesan kepad aimej syarikat.
Langkah keempat-pemilihan dari lukisan draf yang paling terbaik seterusnya mulakan dengan membuat rekaan dengan menentukan komposisinya,reka letak dan grafik. Asas seni reka perlu dititik beratkan.
Langkah kelima-proses terakhir yang perlu dilakukan terhadap huruf,imej, grafik,dan sebagainya dengan memberi maksud rasional,definisi atau pengertian pada setiap bahagian logo.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan