Rabu, 6 Jun 2012

LOGO


SLOGAN JENAMA

Kadangkala sesuatu slogan disertakan dalam logo. Jika slogan sentiasa ada di dalam logo, dan dalam bentuk grafik yang sama, ia boleh dianggap sebagai sebahagian daripada logo. Ia dianggap slogan jenama yang juga dipanggil claim, [Pada masa kini istilah 'logo' telah digunakan bagi menggambarkan isyarat, (emblem), (coat of arms), simbol dan juga bendera. Pada akhir rencana ini beberapa contoh jenis logo 'true' dipaparkan, yang secara amnya berbeza dengan emblem, atau tanda yang merangkumi jenis grafik bukan-teks. Emblem dengan kandungan bukan teks adalah dibezakan dengan yang jenis logo sebenarnya.

Sifat unik sesuatu jenis logo adalah penting bagi mengelakkan kekaburan dikalangan pelanggan, pembekal, pengguna, afliate, dan orang ramai. Sejauh mana sesuatu jenislogo mencapai matlamat ini, ia boleh berfungsi sebagai tanda dagang, dan boleh digunakan bagi mengenalpasti secara unik business, organisasi, peristiwa, produk, datau perkhidmatan. Apabila jenislogo direka, satu cara yang paling berkesan adalah mendaftarkannya sebagai tandadagang, agar pihak ketiga yang tidak sah tidak boleh menggunakannya, atau mengganggu pemilik menggunakannya. Sekiranya hak berkait dengan jenislogo diestablished dan dipertahankan dengan betul, ia mampu menjadi harta hakmilik intelektual (intellectual property) yang berharga.

Ramai orang menganggap sesuatu logo hanyalah satu simbol grafik atau tanda. Walau bagaimanapun, ini bukan definisi yang tepat bagi pereka grafik dan ahli profesional pengiklanan. Sesuatu logo terdiri daripada samada nama; atau nama dan lambang. Imej-imej di kanan ialah contoh bagi dua jenis logo tersebut.

Syarikat-syarikat besar membelanjakan beratus ribu dollar untuk mengemaskini dan mendirikan logo mereka, sementara perniagaan-perniagaan kecil menggunakan khidmat pereka grafik tempatan untuk membina logo korporat mereka.

            Slogan jenama Kadangkala sesuatu slogan disertakan dalam logo. Jika slogan sentiasa ada di dalam logo, dan dalam bentuk grafik yang sama, ia boleh dianggap sebagai sebahagian daripada logo. Ia dianggap slogan jenama yang juga dipanggil claim, tagline atau endline dalam industri pengiklanan. Tujuan utamanya ialah menyokong identiti jenama bersama-sama logonya. Perbezaan antara slogan dengan slogan jenama ialah slogan jenama kekal untuk masa yang lama untuk membina imej jenama manakala slogan yang berbeza dikaitkan dengan sesuatu produk atau kempen pengiklanan.

Logo atau jenislogo Often the word logo is used instead of logotype. In practice, both terms are synonyms, but the meaning of logotype is specifically what is defined in this article, while logo has other meanings.

Sejarah Asal usul taiplogo berasal semenjak abad Ke-19, apabila pengilangan barangan perdagangan menjadi penting. Perindustrian cara baru membenarkan pengeluaran yang tinggi berbanding semasa barangan diperbuat dengan tangan. Barangan baru telah diagihkan ke kawasan geografi yang luas, termasuk di luar negara. Peserta-peserta baru muncul dari masa ke masa, dan tawaran barangan yang sama jenis meningkat dengan giatnya. Pada masa itu, sebahagian besar penduduk masih buta huruf. Pemimpin industri tidak lama kemudian menyedari bahawa orang awam tidak dapat membezakan dengan mudah barangan mereka berbanding barangan yang sama dari pesaing-pesaing mereka. Semakin banyak pengeluar menggunakan simbol, tanda atau lambang pada keluaran masing-masing agar semua pembeli boleh mengenal pasti dengan mudah barangan yang mereka mahu.
Pengilang kemudiannya mula meletakkan nama syarikat atau barangan pada tanda mereka. Nama ini kerap kali dibentuk dalam satu cara yang tertentu oleh setiap pengeluar, ini kemudiannya digabungkan dengan taiplogo, yang buat pertama kalinya menggunakan tanda dan nama, menjadi sangat popular. Pada seberapa dekad terakhir, bila logo baru sedang direka, pemilik, pengiklanan profesional, dan pereka grafik selalu cuba mewujudkan satu tanda atau lambang yang digabungkan bersama-sama dengan nama syarikat, barangan, atau perkhidmatan, akan muncul sebagai taiplogo.

Tagline atau endline dalam industri pengiklanan. Tujuan utamanya ialah menyokong identiti jenama bersama-sama logonya. Perbezaan antara slogan dengan slogan jenama ialahslogan jenama kekal untuk masa yang lama untuk membina imej jenama manakala slogan yang berbeza dikaitkan dengan sesuatu produk atau kempen pengiklanan.

 

Logo atau jenis logo

Often the word logo is used instead of logotype. In practice, both terms are synonyms, but the meaning of logotype is specifically what is defined in this article, while logo has other meanings.

 

Sejarah

Asal usul taiplogo berasal semenjak abad Ke-19, apabila pengilangan barangan perdagangan menjadi penting. Perindustrian cara baru membenarkan pengeluaran yang tinggi berbanding semasa barangan diperbuat dengan tangan. Barangan baru telah diagihkan ke kawasan geografi yang luas, termasuk di luar negara. Peserta-peserta baru muncul dari masa ke masa, dan tawaran barangan yang sama jenis meningkat dengan giatnya. Pada masa itu, sebahagian besar penduduk masih buta huruf. Pemimpin industri tidak lama kemudian menyedari bahawa orang awam tidak dapat membezakan dengan mudah barangan mereka berbanding barangan yang sama dari pesaing-pesaing mereka. Semakin banyak pengeluar menggunakan simbol, tanda atau lambang pada keluaran masing-masing agar semua pembeli boleh mengenal pasti dengan mudah barangan yang mereka mahu.
Pengilang kemudiannya mula meletakkan nama syarikat atau barangan pada tanda mereka. Nama ini kerap kali dibentuk dalam satu cara yang tertentu oleh setiap pengeluar, ini kemudiannya digabungkan dengan taiplogo, yang buat pertama kalinya menggunakan tanda dan nama, menjadi sangat popular. Pada seberapa dekad terakhir, bila logo baru sedang direka, pemilik, pengiklanan profesional, dan pereka grafik selalu cuba mewujudkan satu tanda atau lambang yang digabungkan bersama-sama dengan nama syarikat, barangan, atau perkhidmatan, akan muncul sebagai taiplogo.

 

Kadangkala sesuatu slogan disertakan dalam logo. Jika slogan sentiasa ada di dalam logo, dan dalam bentuk grafik yang sama, ia boleh dianggap sebagai sebahagian daripada logo. Ia dianggap slogan jenama yang juga dipanggil claim, [[Pada masa kini istilah 'logo' telah digunakan bagi menggambarkan isyarat, (emblem), (coat of arms), simbol dan juga bendera. Pada akhir rencana ini beberapa contoh jenis logo 'true' dipaparkan, yang secara amnya berbeza dengan emblem, atau tanda yang merangkumi jenis grafik bukan-teks. Emblem dengan kandungan bukan teks adalah dibezakan dengan yang jenis logo sebenarnya.
Sifat unik sesuatu jenislogo adalah penting bagi mengelakkan kekaburan dikalangan pelanggan, pembekal, pengguna, afliate, dan orang ramai. Sejauh mana sesuatu jenislogo mencapai matlamat ini, ia boleh berfungsi sebagai tanda dagang, dan boleh digunakan bagi mengenalpasti secara unik business, organisasi, peristiwa, produk, datau perkhidmatan. Apabila jenislogo direka, satu cara yang paling berkesan adalah mendaftarkannya sebagai tandadagang, agar pihak ketiga yang tidak sah tidak boleh menggunakannya, atau mengganggu pemilik menggunakannya. Sekiranya hak berkait dengan jenislogo diestablished dan dipertahankan dengan betul, ia mampu menjadi harta hakmilik intelektual (intellectual property) yang berharga.
Ramai orang menganggap sesuatu logo hanyalah satu simbol grafik atau tanda. Walau bagaimanapun, ini bukan definisi yang tepat bagi pereka grafik dan ahli profesional pengiklanan. Sesuatu logo terdiri daripada samada nama; atau nama dan lambang. Imej-imej di kanan ialah contoh bagi dua jenis logo tersebut.
Syarikat-syarikat besar membelanjakan beratus ribu dollar untuk mengemaskini dan mendirikan logo mereka, sementara perniagaan-perniagaan kecil menggunakan khidmat pereka grafik tempatan untuk membina logo korporat mereka.

Slogan jenama Kadangkala sesuatu slogan disertakan dalam logo. Jika slogan sentiasa ada di dalam logo, dan dalam bentuk grafik yang sama, ia boleh dianggap sebagai sebahagian daripada logo. Ia dianggap slogan jenama yang juga dipanggil claim, tagline atau endline dalam industri pengiklanan. Tujuan utamanya ialah menyokong identiti jenama bersama-sama logonya. Perbezaan antara slogan dengan slogan jenama ialah slogan jenama kekal untuk masa yang lama untuk membina imej jenama manakala slogan yang berbeza dikaitkan dengan sesuatu produk atau kempen pengiklanan.

Logo atau jenislogo Often the word logo is used instead of logotype. In practice, both terms are synonyms, but the meaning of logotype is specifically what is defined in this article, while logo has other meanings.

Sejarah Asal usul taiplogo berasal semenjak abad Ke-19, apabila pengilangan barangan perdagangan menjadi penting. Perindustrian cara baru membenarkan pengeluaran yang tinggi berbanding semasa barangan diperbuat dengan tangan. Barangan baru telah diagihkan ke kawasan geografi yang luas, termasuk di luar negara. Peserta-peserta baru muncul dari masa ke masa, dan tawaran barangan yang sama jenis meningkat dengan giatnya. Pada masa itu, sebahagian besar penduduk masih buta huruf. Pemimpin industri tidak lama kemudian menyedari bahawa orang awam tidak dapat membezakan dengan mudah barangan mereka berbanding barangan yang sama dari pesaing-pesaing mereka. Semakin banyak pengeluar menggunakan simbol, tanda atau lambang pada keluaran masing-masing agar semua pembeli boleh mengenal pasti dengan mudah barangan yang mereka mahu.
Pengilang kemudiannya mula meletakkan nama syarikat atau barangan pada tanda mereka. Nama ini kerap kali dibentuk dalam satu cara yang tertentu oleh setiap pengeluar, ini kemudiannya digabungkan dengan taiplogo, yang buat pertama kalinya menggunakan tanda dan nama, menjadi sangat popular. Pada seberapa dekad terakhir, bila logo baru sedang direka, pemilik, pengiklanan profesional, dan pereka grafik selalu cuba mewujudkan satu tanda atau lambang yang digabungkan bersama-sama dengan nama syarikat, barangan, atau perkhidmatan, akan muncul sebagai taiplogo.
tagline]] atau endline dalam industri pengiklanan. Tujuan utamanya ialah menyokong identiti jenama bersama-sama logonya. Perbezaan antara slogan dengan slogan jenama ialahslogan jenama kekal untuk masa yang lama untuk membina imej jenama manakala slogan yang berbeza dikaitkan dengan sesuatu produk atau kempen pengiklanan.


Logo Huruf (typography marks)
Logo huruf atau logo typografi menggunakan fon atau muka taip bagi menghasilkan identity korporat atau trademark berbentuk imej logo. Logo huruf berbentuk perkataan atau logo huruf ringkas (initiais). Pendekatan tipografi perlu dimasukkan unsure grafik seperti (gariasan,imej, rupa organic atau geometri, 
warna) di dalam kandungan logo bagi memperkembangkan lagi identitinya.

CONTOH-CONTOH GAMBAR LOGO HURUF

GAMBAR 1


GAMBAR 2


GAMBAR 3



 Logo symbol (symbolic marks)
Logo symbol memberikan sedikit tambahan reka bentuk ke dalam tanda identitinya berbanding dengan logo representasi (logo diskriptif). Terutamanya dalam penambahan unsure-unsur figura (rupa: organic, geometric atau abstrak dan bentuk : 2-dimensi atau 3-dimensi.

CONTOH :-

GAMBAR 4

GAMBAR 5



Logo representasi (Descriptive marks)
Logo representasi atau dikenali dengan descriptive marks menggunakan imej visual yang mempunyai kaitan atau hubungkait secara langsung di antara syarikat perniagaan dan produk, atau perkhidmatan pelanggan.

CONTOH:-

GAMBAR 6


4.
Logo Ambigram
An ambigram is a typography design or artform that may be read as one or more words not only in its form as presented, but also form another viewpoint, direction, or orientation. The words readable in the other viewpoint, direction or oriebtation may be the same or different from the original words.Dougles R. Hofstadter describes an ambigram as a “ calligraphic design that manages to squeeze two different readings into the selfsame set of curves. “Different ambigram artists (sometimes called ambigramists) may create completely different ambigrams from the same word or words, differing in both style and form daripada http://en.wikipedia.org/wiki/Ambigram.

CONTOH :-

GAMBAR 7


Proses Logo Huruf Ringkas


Langkah pertama-menentukan tema atau tajuk
Langkah kedua-mengumpul berapa banyak rujukan daripada buku.internet,majalah dan sebagainya.
Langkah ketiga-unsur warna perlu ditentukan bertujuan bagi member kesan kepad aimej syarikat.
Langkah keempat-pemilihan dari lukisan draf yang paling terbaik seterusnya mulakan dengan membuat rekaan dengan menentukan komposisinya,reka letak dan grafik. Asas seni reka perlu dititik beratkan.
Langkah kelima-proses terakhir yang perlu dilakukan terhadap huruf,imej, grafik,dan sebagainya dengan memberi maksud rasional,definisi atau pengertian pada setiap bahagian logo.


 

 

 


HOW DESIGNER MAKE IDEAS IN GRAPHIC DESIGN??


How Do Graphic Design Creatives Find Design Inspiration?
Every artist gets some sort of 'writer's block' at some stage in their career. How do graphic design creatives get past this? Knowing the answer to this question is something that comes with time and experience, but there are a few tricks that can help you on your way.

How Do Graphic Design Creatives...
Decide what the purpose of the design is
When working on a new brief, don't try to set the graphic design industry alight with an entirely new style or design. It's impractical, unlikely to succeed, and even more unlikely to SELL. This is what graphic designs have to do - SELL. As much as many graphic design teachers and gurus might rail against 'selling out' in today's graphic design industry, we can't afford to treat every piece of design as a unique work of 'art'. We produce graphic designs for clients who buy them because the designs will help to SELL their product or service. It's that simple.

How Do Graphic Design Creatives...
Think about the target audience
So when you start a new design, before you do anything else try to put yourself in the shoes of the potential customer. What are they going to be buying? Why will they buy it? Most important, what would persuade you (if you were a potential customer) to buy the product or service you'll be producing a design for?
If you can come up with an idea which would convince YOU to buy, then you're on the right track. And this applies to any kind of graphic design job there is - whether it's an advert, a website or a business card. the primary purpose of all of these things is to get a potential customer to PICK UP THE PHONE. That's it - if you can achieve this, you should be proud that you've done your job well.

How Do Graphic Design Creatives...
Ignore the window dressing
Don't include something on a design that doesn't have a reason for being there - window dressing hides or confuses the message. Resist the urge to fill space for the sake of it. The message is everything, so don't keep the reader guessing - you'll lose them before they can be bothered to work out what you're trying to sell. Andselling is a concept you can't afford to forget. Graphic designs sell to clients because they are visual 'salesmen'. A business doesn't commission a piece of artfrom a graphic design firm - it buys a sales tool. As long as you remember this at every stage of the design process, you'll be fine. Be simultaneously clear about what you're trying to say as well as visually appealing.

How Do Graphic Design Creatives...
Find design inspiration
Have you ever heard the expression "Imitation is the sincerest form of flattery"? If you run into trouble while working on a design, take a deep breath and look at how graphic designers from the past have dealt with the same situation. This doesn'tmean that you should copy someone else's work - you just need to generate some new ideas of your own which can be sparked by leafing through other creative work.
If you're working on an advert for a magazine, leaf through a few publications targeted at the same industry as the one you're designing for. You'll find design inspiration and ideas pretty quickly. It's also useful to see what others are doing to target the same market as you.

         No graphic design studio is without a small library of design books, art books, graphic design industry magazines and other sources of inspiration. How do graphic design publications help? Magazines and books about graphic design tend to fill their pages with up-to-date design ideas as well as favourites from the past, all of which can fuel your design inspiration.

         In my studio I also tend to keep items of marketing material that appeal to me in some way; either because I like the finish of the stock they've been produced on, or because they contain an innovative or visually appealing piece of work. All these can be drawn on as sources of graphic design inspiration.
You must have your own favourite period of art and design history - whether it's Art Deco or Pop Art; the Renaissance or Impressionism; advertising of the early 20th Century or Star Wars merchandise. Use what appeals to you in your design. Remember, you have to enjoy the creative process in order to produce good work, so try to design something using your own preferred influences. This should help to kick start your own design process, and will help to define your own unique style.

How Do Graphic Design Creatives...
Create graphic design!
So you now have an idea of the style that you'll use, as well as the message you want to get across. How do graphic design creatives start the actual process of designing? I always begin by sketching ideas out on scrap paper. Don't stop until you've explored a number of ideas so you can narrow them down to one or two good ones. If I'm creating some sort of page layout design, I'll sketch a number of page outline thumbnails, look at the material that I have to fill them, and doodle little layouts over and over again. It never takes too long before some solid design ideas start to show themselves.

             Once I'm happy I move to the Mac. I never skip this stage and start a new design on the computer - it takes much longer and if you set off down the wrong route it will take quite some time before you realise it - and that's wasted time and money. You don't have to be a great artist to sketch ideas by hand - and you'll improve with practice. In many ways this is the most enjoyable part of the creative process - starting wth a blank sheet. Enjoyable and a little terrifying!



Adobe Illustrator How to Prepare a Vector Image for Press

When using Adobe Illustrator how to create a press-ready vector image is the first and most fundamental lesson to learn if designing for print. The capabilities of Illustrator have, in recent years, become more and more complex. The results you can achieve are amazing, but the basic rules stay the same. Whether you want to create a graphic for four color process print or for spot color print, you have to set up your swatches correctly and save the file in an appropriate format.
Not so long ago, it was impossible or impractical to import a vector graphic into a layout program like Quark XPress unless it was saved as an EPS file. Now you can also import AI files (Illustrator's native format) and PDF files with safe results - and InDesign is even more versatile and forgiving than Quark.

Adobe Illustrator How to
Adobe Illustrator How to work non-destructively

However, (in my studio at least), good practice is to keep an original 'working' AI file, containing all layers, type information etc. When it comes to creating a press-ready graphic for placement in Quark or InDesign, we convert all the text to paths (or outlines), merge all layers and save the file as an EPS. We do the same with Photoshop (PSD) files. We always keep an original layered file, including all type information and adjustment layers so we can come back and alter it at a later date (if we need to). We flatten the image and save it as either a TIFF or a Photoshop EPS file for placement.

            This method of working is 'non-destructive'. We can always return to amend the original image without having to recreate it from scratch. If you work 'destructively' by flattening a working file you effectively destroy all the editable layers when you flatten the image or rasterise type.
In summary, you'll end up with two files - an AI editable file and a flattened EPS file for placement. If you work in this way you'll always know to return to the AI for editing - and then to overwrite the EPS file for placement - never return to edit the EPS file.


Adobe Illustrator How to
Adobe Illustrator How to create a basic logo - learn by doing

The best way to learn any software is by doing. Set yourself a task and then see it through. You'll come up against obtacles that will force you to find a solution - and this is how you learn. That's why actual work experience is so valuable, and highly prized by prospective graphic design employers.
If you need help to solve any issue that the built-in help can't solve, type the problem into Google, and chances are you'll find a helpful forum to sort it out. Remember - you won't be the first person to experience even the most obscure issue - you'll always find a forum answer which has been left in response to someone else's query, and which will solve your own.

        Below is a simple exercise that'll take you through the basics of setting up a logo in Illustrator and preparing it for spot color printing. You'll then convert it for process color printing. Check out the InDesign basics exercise to take the next step, and prepare a business card from document setup to press-ready artwork.

        I'm not going to get into design theory here - there are many sources of information and inspiration which you can draw on while you improve your design skills. I'm going to assume that you already have a good eye for design; perfection comes with experience and practice. I'm just going to look at the more technical details of setting up a press-ready vector shape design.

Adobe Illustrator How to
Adobe Illustrator How to create a two color vector logo

We'll make up a photographer's logo for our excercise. This is an extremely basic exercise, but the procedures are exactly the same for any project, no matter how complex a graphic you're creating. First create a new document in Illustrator (File/New...). It doesn't matter about the physical document size - the vector graphic is resolution-independent and will scale to any size without losing quality. I usually start with the default A4 size.

          Give the document a name and make sure the color mode is set to CMYK (use RGB color mode for web graphics). An A4 portrait page (or landscape page if you chose it) will show on the screen. The area surrounding the page is known as the 'pasteboard'.

First create the spot color version...

Select the text tool from the tool bar, click on the page and type PROphoto. Set the word 'PRO' to Arial Bold and 'photo' to Arial Regular using the Character palette. Create a square with the rectangle tool. Make it a perfect square by holding down the shift key while you drag to size the graphic - this will constrain it's proportions. Pressing shift to constrain proportions, or position on the x / y axis, is a universal funtion that works in the same way within most, if not all, graphic design creation and layout software packages.
Send the square to the back by selecting it using the selection tool, and going toObject/Arrange/Send to Back. Position the square by eye so you'll end up with the 'PRO' text positioned bottom right. If you need to adjust the kerning to increase the space between the 'O' and small 'p' of 'photo', add a space between the letters. Select the space with the text tool, open the Character palette and either increase or reduce the tracking in the Character palette until you're happy.

          Open the Pantone swatch palette (window/swatch libraries/Pantone solid coated). The little submenu at the top right corner of the swatch palette will enable you to view in list view and show a search field. I've already decided to use Pantone 200 (red) and Pantone 107 (yellow) so type 200 into the search field. Pantone 200 will show up - click on it and a new swatch will automatically appear in the color swatches palette. The little square swatch has a gray triangle bottom right which indicates that it's a global color. Within the triangle is a little black dot, indicating that it's a spot color.
Now type 107 into the search field and you'll grab your second swatch in the same way. Close the Pantone swatch palette.

          Select the 'PRO' text with the text tool and click on the Pantone 107 swatch in your swatches palette. Then select the 'photo' text and click on the Pantone 200 swatch to color it red. Finally select the square with the selection tool and click on the Pantone 200 red swatch again.
You have your logo!

Adobe Illustrator How to
Adobe Illustrator How to save the working file

This will be your AI working file, so save it as PROphoto_Logo.ai. Notice that I use underscores instead of spaces in file names. This is a hangover from years of worrying about PC compatibility, so I still do it - you can have spaces if you want. Best practice is to keep the file name short but clear just in case you need to search through endless archives for it in years to come.

Adobe Illustrator How to
Adobe Illustrator How to save the EPS file

Now that it's saved you'll create a press-ready EPS file for placing. First, convert text to outlines to eliminate potential font problems later on, or if you need to e-mail the EPS file to a printer for any reason. Go Select/Select All (it doesn't matter if the square is selected at the same time). Go Type/Create Outlines. The text will become outlined and will no longer be editable as text (see the image below). Save the file as an Illustrator EPS file. You can retain the same name as before - the suffix EPS will ensure that the original AI version is not overwritten.

Now create the 4-color process (CMYK) version

Let's say we want to create a version for four color process printing for brochures or advertising usage. Keep the EPS version open. Double click on one of the Pantone swatches in the main swatches palette. Check the preview box. Where it says Color Mode, click the popup menu and change the selection to CMYK - then click on the Color Type popup and select Process Color. With the preview box checked, you might see a subtle change in the colors on-screen. Check and uncheck the preview box a few times to see what I mean. In print, this variation will be more obvious - the colors will appear less vibrant because they will no longer be a solid blob of ink, but an area of approximate color made up by lots of cyan, magenta, yellow and black dots.
Click OK. Now perform the same ritual with the second spot color. You'll see that the little black dots in the corners of the swatch squares (in the Swatches palette) will have disappeared. Save the EPS file as ProPhoto_Logo_CMYK.eps

Rabu, 30 Mei 2012

TIPOGRAFI TEKS

PENGENALAN
Dalam tipografi tradisi, teks digubah untuk membentuk sesuatu yang menarik dibaca, koheren dan nampak memuaskan, tanpa disedari pembaca. Taburan sekata dengan gangguan dan kejanggalan minimum merupakan kunci jelas dan heningnya teks.
Pemilihan fon barangkali merupakan aspek utama tipografi teks — tulisan fiksyen prosa, bukan fiskyen, rencana pengarang, pendidikan, keagamaan, saintifik dan komersil semuanya mempunyai ciri-ciri dan keperluan yang berbeza. Untuk bahan sejarah, fon yang telah bertapak sering kali dipilih mengikut skim genre sejarah, dengan pertindihan penting antara zaman sejarah.
Susun atur teks, nada atau warna set adalah penting, dan mainan teks dengan ruang putih halaman dan unsur grafik lain bergabung untuk memberika "rasa" atau "gema" kepada isi. Dengan media cetak, jurutipografi juga mengambil berat tentang birai kulit, pemilihan kertas dan cara cetakan.
Tipografi bergantung kepada ortografi dan linguistik, struktur dan kekerapan perkataan, morfologi, binaan fonetik dan sintaksis linguistik. Tipografi juga bergantung kepada budaya (bahasa, negara). Sebagai contoh, adalah menjadi kebiasaan di Perancis bagi meletakkan ruang tak-terputus (non-breaking space) sebelum titik bertindik (:) atau koma bertitik (;) dalam ayat, dan tidak dalam bahasa Melayu.



Pada masa kini istilah 'logo' telah digunakan bagi menggambarkan isyarat, (emblem), (coat of arms), simbol dan juga bendera. Pada akhir rencana ini beberapa contoh jenis logo 'true' dipaparkan, yang secara amnya berbeza dengan emblem, atau tanda yang merangkumi jenis grafik bukan-teks. Emblem dengan kandungan bukan teks adalah dibezakan dengan yang jenis logo sebenarnya.

Sifat unik sesuatu jenislogo adalah penting bagi mengelakkan kekaburan dikalangan pelanggan, pembekal, pengguna, afliate, dan orang ramai. Sejauh mana sesuatu jenislogo mencapai matlamat ini, ia boleh berfungsi sebagai tanda dagang, dan boleh digunakan bagi mengenalpasti secara unik business, organisasi, peristiwa, produk, datau perkhidmatan. Apabila jenislogo direka, satu cara yang paling berkesan adalah mendaftarkannya sebagai tandadagang, agar pihak ketiga yang tidak sah tidak boleh menggunakannya, atau mengganggu pemilik menggunakannya. Sekiranya hak berkait dengan jenislogo diestablished dan dipertahankan dengan betul, ia mampu menjadi harta hakmilik intelektual (intellectual property) yang berharga.

Ramai orang menganggap sesuatu logo hanyalah satu simbol grafik atau tanda. Walau bagaimanapun, ini bukan definisi yang tepat bagi pereka grafik dan ahli profesional pengiklanan. Sesuatu logo terdiri daripada samada nama; atau nama dan lambang. Imej-imej di kanan ialah contoh bagi dua jenis logo tersebut.
Syarikat-syarikat besar membelanjakan beratus ribu dollar untuk mengemaskini dan mendirikan logo mereka, sementara perniagaan-perniagaan kecil menggunakan khidmat pereka grafik tempatan untuk membina logo korporat mereka.



   Menurut Squire (2006), ‘typhografy is the mechanical arrangement and organization of written words in such a way as to facilittate communication of the content’. Squire menekankan kepada konteks komunikasi dalam menyampaikan maklumat dalam taipografi. Berbeza dengan pendapatan Haslam & Baines (2005), yang memberikan definisi taipografi sebagai ‘typography is the languages used to make multiple copies, whether by printed or electronic means’. Manakala Hassan (1999) pula mendefinisikan taipografi sebagai seni memilih dan mengatur huruf. Menurut Morioka et al. (2006),.’typography is picture or words’.

             Maksud taipografi pada asalnya ialah ‘the arts of designing printed products according to aesthetic criteria’. Perkataan tersebut berasal dari bahasa Greek dan bermula daripada typos (impression)dan graphien (to write) – Heildelberg News 1/98 Volume 55.
Levenson (1995) memberikan pendapat yang sama, taipografi sebagai ‘the use of different styles of types to express ideas. Concepts, and design’. Resnick (20030pula berpendapat bahawa,’typography is the art of designing with type. Type is the term used for the letter in the alphabet, the numbers and the punctuation marks that make words, sentences, and block of text. The term typeface refers to the design of all the characters mentioned above,unified by common visual element’. Muka taip lebih dikenali dengan elemen-elemen seperti bold, italic dan saiznya.

            Manakala Meggs et al. (1993) menyatakan bahawa, the invention of typography has been called the beginning of the industry Revolution. Landa (1996) merujuk kepada penggunaan computer yang member penekanan kepada terutamanya komunikasi visual.

            Hari ini taipografi mudah dikenalu dan difahami dengan penggunaan elemen-elemen seperti huruf, teks, fo; iej, warna atau kitam putih, tetapi ianya perlu dilihat dari sudut bagaimana ianya berfungsi dan peranannya sebelum diaplikasikan dalam teks bentuk grafik,pembungkusan atau identity korporat mahupun multimedia. Elemen-elemen yang tidak boleh tidak diketahui antaranya: anatomi, leading, kerning,pica, point, fon readability dan legability. Tetapi sebenarnya ada elemen-elemen tersebut boleh diabaikan apabila di manipulasikan atau di aplikasikan ke atas kertas atau di skrin computer.

          Jury (2004) memperkatakan tentang penggunaan taipografi dalam teknologi digital percetakan. ‘rules can be broken, but never ignored’. Ini adalah kerana tujuan cetakan huruf atau perkataan supaya ianaya boleh dibaca. Taipografi mempunyai hubungkaitnya dengan percetakan, malahan diperingkat awalnya bermula di German ddan tidak dilupakan di Negara China.

         Dalam kehudupan seharian kita akan dapatu bahawa pad asetipa masa dan waktu,tempat dan peristiwa,apa yang kita lihat,sentuh.begitu juga dengan produk komunikasi seperti blog, facebook,yahoo messenger, ataupun laman web, setem, poskod, poster, signboard, iklan, logo, filem dan pebungkusan tidak akan terlepas dari pada elemen teipografi dan menjadi satu kemastian kepenggunaannya.

          Taipografi dalam era media baru pula menjadi perantaraan dan mainan dalam komunikasi dan penulisan dengan adanaya sms,mms,twitter. Tidak dinafikan, bahawa taipografi menjadi sangat penting dan begitu popular dikalangan generasi-x dewasa ini. Tanpa taipografi, semua yang disebut di atas menjadi sukar dalam perlaksanaannya.


Penggunaan taipografi melalui huruf, nombor dan symbol samada dari bahasa Melayu, China, India, Siam, dan bahasa lain boleh menhasilkan imej yang membawa pengertian kepada amaklumat, idea, symbol yang hendak disampaikan, Kreativitidan imaginasi dalam menggabungkan, memanipulasi dan mengubahsuai setiap huruf atau nombor memerlukan penyusunan yang teratur. Menutur Resnick(2003) ‘letterforms can be altered and manipulated to become both the image and a massage, Menurut beliau lagi, ‘typography is a visual graphic language when it is used creativity and expressively and a verbal written language when it is combined with an image’.


CONTOH-CONTOH


GAMBAR 1



GAMBAR 2


 




Jumaat, 12 November 2010

BERSEDIA UNTUK MENJAWAB

1 Petrus 3.13-22
hendaklah kamu sentiasa bersedia memberikan jawapan kepada sesiapa yang meminta kamu menjelaskan harapan yang kamu miliki... lakukanlah hal itu dengan lemah lembut dan hormat.
-1 Petrus 3.15-16...

RENUNGKANLAH KISAH INI
Lee Eclov dan isterinya berada di sebuah kedai kopi di Estes Park, Colorado. Di meja yang lain ada 4 0rg lelaki, dan salah seorang daripada mereka mengejek agama Kristian dan kebangkitan Yesus.
Lee merasakan bahawa Tuhan menyuruh dia untuk bertindak balas. Tetapi ketakutannya menjadi penghalang. Akhirnya dia tahu bahawa dia mesti menyuarakan pendiriannya. oleh itu dia pergi ke meja kumpulan lelaki itu dan mula memberikan bukti kebangkitan Yesus dari segi sejarah.
Bagaimanakah kita menjawab sekiranya kita dalam keadaan yang sama? Rasul Petrus menggalakkan para pembacanya supaya bertekad dalam mempertahankan Yesus, terutamanya menghadapi suatu penganiayaan yang dasyat. Komitmen ini bermaksud seseorang itu tidak berdiam diri apabila keadaan pada masa itu amat sesuai untuk mempertahankan iman mereka. Dia berkata, 'Hendaklah kamu sentiasa bersedia memberikan jawapan kepada sesiapa sahaja yang meminta harapan yang kamu miliki. Tetapi lakukan hal itu dengan lemah lembut dan hormat.' (1Petrus 3.15-16). Mereka perlu mengenal Firman Tuhan sebagai persediaan untuk menjawab. Mereka harus menjawab dengan kelembutan ilahi dan hormat, supaya pengianaya mereka akan berasa malu akan kelakuan mereka sendiri.
Jika Lee Eclov telah mendiam diri atau menjawab dengan tidak sopan, penyelamatan Kristus yang mulia akan tercemar. Kemudian Lee menulis, 'Tuhan mempunyai caranya tersendiri untuk mengeluarkan kita dari kawasan yang selesa. Apabila Dia membuat demikian, kita mesti bersedia untuk bersaksi tentang Dia.' - Marvin Williams.

Apabila orang bertanya-tanya tentang iman kita,
Apakah jawapan yang kita berikan?
Kita akan memberitahukan Yesus yang menanggung dosa kita
Dan dia menunjukkan cara hidup kepada kita. - FIZHUGH..


Renungkanlah coretan ini...Amen.


Ahad, 31 Oktober 2010

PENGALAMAN TERINDAH 2009-2010
























PICTURE : WACANA BAHASA MELAYU






AKU

with family..


Sabtu, 30 Oktober 2010

CUTI SEM 2 BALIK SARAWAK....ENJOY SAKAN.


NIE PULA MASE SAMBUTAN HARI GAWAI DAYAK KAT GEREJA
Baru jer buka blog...susah2 cari baru dapat...huhuhuhu......ermmm..busy sgt smpi xingat nak upload ape2 kat blog...pakai blog pun setahun yang lepas....lepas ni saye akan kemas kini kan blog yang ade....hehehehehe :) Nie gambar i mase hari gawai...saye dan family sambut hari gawai d gereja...bersama-sama jemaat yang lain....mase nie i tgh sumpit.....sumpit belum..hahahahaha..I dapat satu belon....JGN JELES..

Cuti sem yg penuh dengan kenangan....nak g studio kejap...ade keje....lain kali sambung yer...banyak g nak syer nieee....