Grafik (berasal dari perkataan Greek merupakan persembahan
visualyang ditunjukkan pada permukaan seperti dinding, kanvas, skrin komputer,
kertas, dan papan Contoh grafik ialah gambar
foto,
lukisan, seni tanpa ton, graf, tipografi, nombor, simbol, reka bentuk geometri, peta, lukisan kejuruteraan atau imej lain. Grafik selalunya menggabungkan
teks, ilustrasi dan warna.Grafik boleh wujud
sebagai grafik berfungsi atau berseni. Grafik juga boleh merupakan bayangan
atau menggambarkan perkara yang wujud dalam dunia sebenar.
, Dalam
buku yang berjudul ‘Bitmap & Vektor
Tugasan Reka Bentuk Grafik yang dihasilkan oleh Dr Ridzuan Hussin menjelaskan
bahawa grafik adalah proses yang berterusan dimana iannya melibatkan dan
berkaitan terus dengan pengguna dan pereka bentuk (designer)
Grafik merupakan antara media
yang paling utama dan popular digunakan bagi memperlihatkan keterampilan
sesebuah aplikasi multimedia. Menurut kamus Dewan Bahasa dan Pustaka, grafik
membawa maksud ‘perkara berkenaan lukisan atau ukiran’. Dalam hal ini, penggunaan
grafik dalam sesuatu persembahan maklumat berkomputer adalah bukan hanya
berperanan untuk menonjolkan keindahan atau kecanggihan senibina sesebuah
program multimedia tetapi juga berperanan sebagai suatu sumber penyampaian
sesuatu maklumat yang amat berkesan.
Grafik juga memberikan maksud
penggunaan visual untuk menerangkan konsep yang tidak dapat atau sukar
diterangkan oleh teks. Ia mampu menambah daya tarikan kepada sesuatu paparan
atau persembahan. Grafik juga dapat mempercepatkan penyampaian sesuatu maklumat
dan dapat memberikan penerangan yang jelas, tepat dan konsisten antara individu
yang berbeza. Grafik dikatakan sebagai sumber penyampai maklumat yang amat
berkesan kerana segala bentuk mesej yang diterima oleh manusia melalui
penglihatan mereka dapat diterima secara terperinci dan ianya mempunyai daya
ketahanan serta daya ingatan yang tinggi.
Grafik berkomputer pula
merujuk kepada sebarang imej yang dihasilkan menggunakan sebarang jenis
komputer (PC, Macintosh, Silicon Graphics dan sebagainya). Imej berkomputer ini
boleh merujuk kepada imej yang mudah seperti garisan atau bulatan ataupun yang
lebih kompleks seperti fractal iaitu imej kompleks yang dihasilkan oleh
komputer dari formula atau kod pengaturcaraan yang tertentu.
Landa (1996) memperkatakan
tentang proses reka bentuk, menurut beliau perkara utama ialah berfikir sebagai
seorang pereka bentuk.
Di antara langkah-langkah
yang dicadangkan oleh beliau ialah :
i)
Restart the
problem in your own words
ii)
Do any research
that needs to be done
iii)
Think with your
pencil or mouse in your hand
iv) Choose
your three best thumbnail sketches and turn them into rough and
v) Choose
your best rough and turn it into a comp.
KEPENTINGAN GRAFIK
Grafik sangat penting kerana paparan visual grafik mampu menyampaikan sesuatu maklumat dengan lebih berkesan. Grafik seperti lukisan, gambarfoto atau carta misalnya amat membantu di dalam menyampaikan sesuatu maklumat dengan lebih pantas dan efektif. Visualisasi merupakan antara proses yang amat penting dalam komunikasi maklumat dan grafik boleh digunakan untuk tujuan ini bagi meningkatkan penekanan terhadap sesuatu maklumat. Ia juga berperanan bagi menarik perhatian pengguna, mengilustrasikan sesebuah konsep dan juga bertindak sebagai latar belakang bagi sesuatu konsep. Penggunaan grafik di dalam kebanyakan halaman web mampu menjadikan sesebuah halaman internet itu menjadi lebih ceria, menarik dan menyegarkan mata memandang serta menghidupkan lagi suasana pencarian maklumat di sesebuah laman web.
Ada
dua fail yang utama dalam reka bentuk grafik :
A.
Bitmap
(bitmap)
Bitmap dikenali dengan
rupatitik (a grid of dot) yang sangat
kecil sama ada hitam putih, gray atau warna bagi setiap pixels (zero or one). BMP
merupakan antara format fail yang paling lama wujud iaitu sejak sejak
kemunculan sistem pengoperasian Microsoft Windows 3.0. Ia sesuai untuk
menyimpan grafik dalam kualiti yang tinggi kerana ia tidak cuba untuk
memadatkan sesebuah imej tersebut. Ini menyebabkan kebanyakan fail grafik yang
menggunakan format ini mempunyai saiz fail yang agak besar. Kelebihannya,
kebanyakan perisian grafik yang asas boleh menerima format fail ini.
B.
Vektor
Vektor berfungsi sama ada
boleh dibesarkan atau dikecilkan, dilukiskan semula, atau apa saja tanpa
merosakkan keadaan rupa imej yang asal seperti (garisan, rupa, bentuk, rupa geometrik,
organik yang berlandaskan (mathematical
equations) walaupun dengan resolution yang rendah, kerana fail verktor
bergerak bebas. Format grafik yang kerap digunakan antaranya ialah:
i) JPEG (Joint Photographic Expert Group)
Format jenis ini direka untuk
memberikan kesan yang lebih baik daripada GIF dalam sesetengah keadaan. Ini
memandangkan JPEG menggunakan teknik pemadatan algoritma yang lebih baik
berbanding dengan GIF dan sekaligus menghasilkan satu fail grafik yang saiznya
lebih kecil dan padat berbanding GIF.
Salah satu kegunaan utama
fail berformat JPEG ini adalah untuk menyimpan fail bagi gambar sebenar. Ini
adalah kerana JPEG mampu mengendalikan imej-imej yang mempunyai kedalaman warna
yang tinggi (sehingga 16.7 juta warna) tetapi dalam masa yang sama ianya tidak
memerlukan ruang storan yang
terlalu besar.
ii) EPSF (Encapsulated PostScript File)
File
ini merupakan satu imej yang boleh digunakan semasa menyimpan imej. Ianya yang
membenarkan data PostScript disimpan, diubahsuai dan mudah dibuka sama
ada dalam Macintosh atau MS-DOS atau sistem yang lain.
iii) RIP (Raster Images
Processor)
Satu alat yang telah
diprogramkan bagi menterjemahkan arahan yang terdapat dalam helaian cetakan
atau hasil grafik kepada bentuk paten dots
(bitmap) yang digunakan untuk percentakan atau dilihat atas skrin. Data
yang diperolehi daripada Macintosh atau PC ditukarkan menjadi paten dots (bitmap) sebelum menjadi file RIP (imagesetter) yang bertujuan
menghasilkan filem atau plat cetakan.
iv) TIFF (Tagged
Images Processor)
TIFF telah dibangunkan oleh Aldus Corporation pada tahun 1986 dan
ianya khas digunakan bagi tujuan menyimpan fail imej yang dihasilkan oleh
peranti-peranti seperti pengimbas imej (scanner),
frame grabber ataupun perisian-perisian grafik. Kini ia merupakan antara
piawaian atau format fail grafik yang serbaguna dan diterima dengan meluas bagi
tujuan-tujuan mengubahsuai bagi imej-imej warna, hitam putih dan sebagainya.
v) PICT
PICT merupakan format fail
yang sering digunakan pada komputer jenis Macintosh. Ia bukanlah merupakan
acronym (singkatan) daripada mana-mana perkataan. Format fail ini muncul kali
pertama pada tahun 1984 dan diperkenalkan oleh sebuah perisian grafik iaitu MacDraw. Format fail ini sesuai untuk kerja-kerja
persembahan, paparan pada skrin mahupun untuk kerja-kerja video digital. Format
PICT boleh digunakan bagi tujuan penyimpanan fail bitmap mahupun vektor.
vi) WMF (Windows
Metafile Format)
Format ini
digunakan bersama-sama dengan sistem pengoperasian Microsoft Windows dan sering digunakan bagi menyimpan imej jenis
vektor terutamanya “clipart”. Imej
yang mempunyai format ini kurang digunakan kerana tidak banyak sistem komputer
perisian yang menyokong format fail jenis ini.
Grafik merujuk kepada pelbagai lukisan, ilustrasi, fotograf, rajah, carta, kartun dan sebagainya.
i)
Fotograf (Gambar Foto)
Merupakan antara paparan imej
yang paling menyamai keadaan sebenar. Pita video warna, gambar berwarna mahupun
foto hitam putih merupakan alat yang paling berkesan di dalam sesuatu
komunikasi. Gambar foto atau fotograf berwarna juga memainkan peranan yang amat
besar di dalam sesebuah persembahan dan boleh dijadikan latarbelakang bagi teks
dan grafik.
ii)
Lukisan
Merujuk kepada imej yang
kurang realistik berbanding dengan fotograf. Namun demikian, ia banyak digunakan
bagi menangani masalah ketiadaan fotograf bagi keadaan sebenar. Ia boleh jadi
lukisan yang mudah sehinggalah kepada lukisan yang abstrak.
iii)
Kartun
Sejenis lukisan yang berada
di dalam kelasnya yang tersendiri. Kartun boleh merujuk kepada yang berunsur
kemanusiaan, haiwan, objek dan sebagainya. Ia sesuai digunakan terutamanya
sekiranya kumpulan sasaran adalah kanak-kanak atau remaja. Kartun sering
digunakan bagi menarik perhatian pengguna. Ia juga sering digunakan sebagai
watak pengacara di dalam sesebuah aplikasi multimedia yang menbantu serta
membimbing pengguna disepanjang perlajanan sesebuah aplikasi.
iv)
Diagram
Diagram merujuk kepada sejenis
lukisan yang digunakan bagi melambangkan sesuatu seperti mana yang asal.
Contohnya diagram jantung mungkin mewakili seperti mana gambar jantung yang
sebenar.
v)
Graf/Carta
Merujuk
kepada kaedah berkomunikasi berunsurkan data dan numerik. Sesuatu maklumat yang
kompleks dapat dimudahkan sekiranya ia ditukarkan ke bentuk carta atau graf.
PERISIAN-PERISIAN GRAFIK
Sesuatu
imej yang diperolehi dari sumber asal (dari hasil imbasan misalnya) biasanya
perlu diubahsuai atau dipinda dari pelbagai sudut bagi membolehkannya sesuai
untuk digunakan di dalam pembangunan sesebuah projek multimedia. Kesemua
kerja-kerja ubahsuai ini sama ada dari sudut saiz, warna, kesan khas, lokasi
gambar dan sebagainya boleh dilakukan menggunakan peralatan (tool) yang disediakan oleh kebanyakan
perisian bahasa gubahan. Namun adalakanya perisian-perisian grafik yang khas
diperlukan bagi menghasilkan kerja grafik yang berkualiti tinggi. Beberapa
contoh perisian grafik yang biasa digunakan ialah :
·
Microsoft Paint
atau Paint Brush
·
Adobe Photoshop
dan Adobe Illustrator
·
Corel Draw
·
Painter 3D
·
Macromedia
Freehand
·
Micrograft
Designer
·
Autucad
REKA
BENTUK GRAFIK
Reka Bentuk Grafik adalah
sejumlah artistik yang merangkumi bidang-bidang profesional komunikasi visual
dan penyampaian, termasuk penggunaan tipografi dan gambaran fotografik. Ia
mengatasi sekatan bahasa dengan memahami simbol yang membawa makna tersendiri.
Pelbagai kaedah digunakan untuk mewujudkan dan menggabungkan simbol, imej dan /
atau perkataan bagi mewujudkan satu gambaran visual idea dan mesej. Reka bentuk
grafik kebiasaannya diguna dalam pembikinan majalah, iklan, pembungkusan produk
dan reka bentuk web.
PRINSIP REKA BENTUK GRAFIK
Untuk menjadikan visual
grafik menarik, elemen-elemen yang harus diketahui ialah :
i)
Simplisiti
ii) Dominan
iii) Pola
iv) Seimbang
v) Variasi
vi) Harmoni
Tiada ulasan:
Catat Ulasan