PENGENALAN
Dalam tipografi tradisi, teks digubah untuk membentuk sesuatu yang menarik
dibaca, koheren dan nampak memuaskan, tanpa disedari pembaca. Taburan sekata
dengan gangguan dan kejanggalan minimum merupakan kunci jelas dan heningnya
teks.
Pemilihan fon barangkali merupakan aspek utama tipografi teks — tulisan fiksyen prosa, bukan fiskyen, rencana pengarang,
pendidikan, keagamaan, saintifik dan komersil semuanya mempunyai ciri-ciri dan
keperluan yang berbeza. Untuk bahan sejarah, fon yang telah bertapak sering
kali dipilih mengikut skim genre sejarah, dengan pertindihan penting
antara zaman sejarah.
Susun atur teks, nada atau warna set adalah penting, dan mainan teks
dengan ruang putih halaman dan unsur grafik lain
bergabung untuk memberika "rasa" atau "gema" kepada isi.
Dengan media cetak, jurutipografi juga mengambil berat tentang birai kulit,
pemilihan kertas dan cara cetakan.
Tipografi bergantung kepada ortografi dan linguistik,
struktur dan kekerapan perkataan, morfologi, binaan fonetik dan sintaksis linguistik. Tipografi juga bergantung
kepada budaya (bahasa, negara). Sebagai contoh, adalah menjadi kebiasaan di
Perancis bagi meletakkan ruang tak-terputus (non-breaking space) sebelum
titik bertindik (:) atau koma bertitik (;) dalam ayat, dan tidak dalam bahasa
Melayu.
Pada masa kini istilah 'logo' telah digunakan bagi menggambarkan isyarat, (emblem),
(coat of arms), simbol dan juga bendera. Pada
akhir rencana ini beberapa contoh jenis logo 'true' dipaparkan, yang secara
amnya berbeza dengan emblem, atau tanda yang merangkumi jenis grafik
bukan-teks. Emblem dengan kandungan bukan teks adalah dibezakan dengan yang
jenis logo sebenarnya.
Sifat unik sesuatu jenislogo adalah penting bagi mengelakkan kekaburan
dikalangan pelanggan, pembekal, pengguna, afliate, dan orang ramai. Sejauh mana
sesuatu jenislogo mencapai matlamat ini, ia boleh berfungsi sebagai tanda
dagang, dan boleh digunakan bagi mengenalpasti secara unik business,
organisasi, peristiwa, produk, datau perkhidmatan. Apabila jenislogo direka,
satu cara yang paling berkesan adalah mendaftarkannya sebagai tandadagang, agar
pihak ketiga yang tidak sah tidak boleh menggunakannya, atau mengganggu pemilik
menggunakannya. Sekiranya hak berkait dengan jenislogo diestablished dan
dipertahankan dengan betul, ia mampu menjadi harta hakmilik intelektual (intellectual
property) yang berharga.
Ramai orang menganggap sesuatu logo hanyalah satu simbol grafik atau tanda.
Walau bagaimanapun, ini bukan definisi yang tepat bagi pereka grafik dan ahli
profesional pengiklanan. Sesuatu logo terdiri daripada samada nama; atau nama dan lambang.
Imej-imej di kanan ialah contoh bagi dua jenis logo tersebut.
Syarikat-syarikat
besar membelanjakan beratus ribu dollar untuk mengemaskini dan mendirikan logo
mereka, sementara perniagaan-perniagaan kecil menggunakan khidmat pereka grafik tempatan untuk membina logo korporat
mereka.
Penggunaan taipografi melalui huruf, nombor dan symbol samada dari bahasa Melayu, China, India, Siam, dan bahasa lain boleh menhasilkan imej yang membawa pengertian kepada amaklumat, idea, symbol yang hendak disampaikan, Kreativitidan imaginasi dalam menggabungkan, memanipulasi dan mengubahsuai setiap huruf atau nombor memerlukan penyusunan yang teratur. Menutur Resnick(2003) ‘letterforms can be altered and manipulated to become both the image and a massage, Menurut beliau lagi, ‘typography is a visual graphic language when it is used creativity and expressively and a verbal written language when it is combined with an image’.
Menurut Squire (2006), ‘typhografy is the mechanical arrangement and organization of written words in such a way as to facilittate communication of the content’. Squire menekankan kepada konteks komunikasi dalam menyampaikan maklumat dalam taipografi. Berbeza dengan pendapatan Haslam & Baines (2005), yang memberikan definisi taipografi sebagai ‘typography is the languages used to make multiple copies, whether by printed or electronic means’. Manakala Hassan (1999) pula mendefinisikan taipografi sebagai seni memilih dan mengatur huruf. Menurut Morioka et al. (2006),.’typography is picture or words’.
Maksud taipografi pada asalnya ialah ‘the arts of designing printed products according to aesthetic criteria’. Perkataan tersebut berasal dari bahasa Greek dan bermula daripada typos (impression)dan graphien (to write) – Heildelberg News 1/98 Volume 55.
Levenson (1995) memberikan pendapat yang sama, taipografi sebagai ‘the use of different styles of types to express ideas. Concepts, and design’. Resnick (20030pula berpendapat bahawa,’typography is the art of designing with type. Type is the term used for the letter in the alphabet, the numbers and the punctuation marks that make words, sentences, and block of text. The term typeface refers to the design of all the characters mentioned above,unified by common visual element’. Muka taip lebih dikenali dengan elemen-elemen seperti bold, italic dan saiznya.
Manakala Meggs et al. (1993) menyatakan bahawa, the invention of typography has been called the beginning of the industry Revolution. Landa (1996) merujuk kepada penggunaan computer yang member penekanan kepada terutamanya komunikasi visual.
Hari ini taipografi mudah dikenalu dan difahami dengan penggunaan elemen-elemen seperti huruf, teks, fo; iej, warna atau kitam putih, tetapi ianya perlu dilihat dari sudut bagaimana ianya berfungsi dan peranannya sebelum diaplikasikan dalam teks bentuk grafik,pembungkusan atau identity korporat mahupun multimedia. Elemen-elemen yang tidak boleh tidak diketahui antaranya: anatomi, leading, kerning,pica, point, fon readability dan legability. Tetapi sebenarnya ada elemen-elemen tersebut boleh diabaikan apabila di manipulasikan atau di aplikasikan ke atas kertas atau di skrin computer.
Jury (2004) memperkatakan tentang penggunaan taipografi dalam teknologi digital percetakan. ‘rules can be broken, but never ignored’. Ini adalah kerana tujuan cetakan huruf atau perkataan supaya ianaya boleh dibaca. Taipografi mempunyai hubungkaitnya dengan percetakan, malahan diperingkat awalnya bermula di German ddan tidak dilupakan di Negara China.
Dalam kehudupan seharian kita akan dapatu bahawa pad asetipa masa dan waktu,tempat dan peristiwa,apa yang kita lihat,sentuh.begitu juga dengan produk komunikasi seperti blog, facebook,yahoo messenger, ataupun laman web, setem, poskod, poster, signboard, iklan, logo, filem dan pebungkusan tidak akan terlepas dari pada elemen teipografi dan menjadi satu kemastian kepenggunaannya.
Taipografi dalam era media baru pula menjadi perantaraan dan mainan dalam komunikasi dan penulisan dengan adanaya sms,mms,twitter. Tidak dinafikan, bahawa taipografi menjadi sangat penting dan begitu popular dikalangan generasi-x dewasa ini. Tanpa taipografi, semua yang disebut di atas menjadi sukar dalam perlaksanaannya.
Penggunaan taipografi melalui huruf, nombor dan symbol samada dari bahasa Melayu, China, India, Siam, dan bahasa lain boleh menhasilkan imej yang membawa pengertian kepada amaklumat, idea, symbol yang hendak disampaikan, Kreativitidan imaginasi dalam menggabungkan, memanipulasi dan mengubahsuai setiap huruf atau nombor memerlukan penyusunan yang teratur. Menutur Resnick(2003) ‘letterforms can be altered and manipulated to become both the image and a massage, Menurut beliau lagi, ‘typography is a visual graphic language when it is used creativity and expressively and a verbal written language when it is combined with an image’.
CONTOH-CONTOH
GAMBAR 1
GAMBAR 2
Tiada ulasan:
Catat Ulasan